Werkgever kan zich veroorloven weer op kwaliteit te selecteren
Het eerste dat opvalt is de metersbrede kroonluchter aan het plafond, de lange toog aan de andere kant van de zaal en de vele tafeltjes en stoeltjes. Het woord ‘knus’ dringt zich op. Op een podium staan tafels en stoelen voor een aantal talkshows die gedurende het evenement gehouden worden, gehost door Bekende Nederlander Victor Deconinck. De deelnemers presenteren zich als echte PR-mensen wanneer ze hun organisaties introduceren en het geluid van de show over arbeidsvoorwaarden is van dusdanige kwaliteit dat luisteren ware inspanning vergt. Het publiek is van verschillende leeftijden en ook de kwaliteit van de pakken varieert sterk. Talent In de hal naast de ingang presenteren de exposanten zich in vrij kleine tentoonstellingshokjes. Iedere deelnemer heeft drie tot vier personen in de stand, om potentieel talent uit de massa te vissen. Na een rondje lopen valt het op dat het erg lastig is iemand te spreken te krijgen. De reden is dat alle deelnemers in gesprek lijken te zijn. Het is gewoon druk. Bij alle stands worden gegevens uitgewisseld, formulieren ingevuld en gadgets uitgedeeld. Het tweede dat opvalt, is dat een aantal van de grote jongens ontbreken, zoals bijvoorbeeld CMG en Cap Gemini. Hans Groot is P&O-manager van Wegener ICT Kranten B.V.. Staand naast een nieuwsstand vol kranten met koppen over 4800 ontslagen bij KPN, blikt hij tevreden om zich heen. Een wervingsevenement voor ICT’ers zou irrelevant zijn vanwege de huidige economische ontwikkelingen? Groot geloof het niet zo. “Er is altijd een tekort geweest aan ICT’ers”, zegt hij. Hij draait al wat jaren mee en meent dat het allemaal wel los zal lopen. “Het probleem is niet het vinden van mensen, maar van kwaliteit. Dat was tijdens de recessie in de jaren tachtig al zo en dat is in feite niet veranderd. Kwaliteit is altijd zeldzaam.” In korte gesprekken met deelnemers nemen veel van hen het woord ‘kwaliteit’ in de mond. Het blijkt dat er wel degelijk iets aan het veranderen is in de ICT-arbeidsmarkt, maar het is niet zo dat er veel minder vacatures zijn. Het verschil is dat veel bedrijven dit jaar de lat hoger leggen wanneer het om de kwaliteit van de sollicitanten gaat. Richard Kranendonk van VDA Informatiebeheersing BV formuleert het als volgt: “In eerdere jaren konden we de schepnetmethode hanteren. Je nam tien mensen aan, vaak jongens en meisjes die net afgestudeerd waren, en in de loop van de tijd vielen er acht af. Dat is niet meer zo. Je werft nu niet meer met een schepnet, je wilt die twee goede mensen direct aannemen.” Ook Daniëlle Schröder, marketing manager van Solidium, beaamt dat er op een andere manier naar sollicitanten wordt gekeken. Niet het aantal vacatures wordt minder, maar de eisen waaraan kandidaten moeten voldoen, worden hoger. Over de kwaliteit van de bezoekers is Schröder heel tevreden en ook andere exposanten zijn positief. Een groot aantal van hen gaat met veelbelovende CV’s terug naar kantoor. Potentieel Het lijkt er dus op dat de aandacht van werkgevers zich aan het concentreren is. Er wordt veel meer gezocht naar sollicitanten met duidelijk potentieel. Werd vorig jaar bij wijze van spreken iedereen binnen gehaald die kon lezen en schrijven, dit jaar richt de wervende blik zich op mensen die het liefst ervaring hebben en in ieder geval veelbelovend zijn. Concreet blijkt er nog steeds veel behoefte te zijn aan ervaren programmeurs en ontwikkelaars. Webdesigners en systeembeheerders zijn beduidend minder populair. Iemand grapte dat er wel erg veel telecom-mensen rondliepen op het evenement, maar of dat werkelijk zo is kan niet met zekerheid worden gezegd. Hanze IT BV was tevreden over de opkomst. Bezoekers waren tevreden met het aanbod van bedrijven en de jongens die de IT Almanak uitdeelden, verwachtten wel door hun voorraad heen te raken. Het enige ontevreden geluid kwam van een ex-maatschappelijk werker, nu netwerkbeheerder, die zich vertwijfeld afvroeg wat al deze bedrijven nu eigenlijk allemaal deden. “Ze delen prachtige bedrijfsfolders uit, maar wat staat er nu eigenlijk in? Wat betekenen al die woorden? Waar houden ze zich concreet de hele dag mee bezig?” De deelnemers van CV-IT-Eventure presenteerden zich als echte PR-mensen en de bezoekers waren tevreden met het aanbod. foto’s:anp/vincent boon