Zorgverzekeraars pakken IT vooralsnog pragmatisch aan
Begin mei trok PricewaterhouseCoopers uit een onderzoek in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland de conclusie dat de verzekeraars hun IT-systemen niet tijdig zouden kunnen aanpassen, als er niet snel duidelijkheid zou komen over een aantal details. Voorzitters van de zorgverzekeraars uitten deze week wederom hun zorgen in een boekje met interviews, uitgebracht door Deloitte. Volgens Hans van der Zwet en Jos Uijlenbroek van Unisys, zeer actief in deze branche, is het momenteel ‘alle hens aan dek’. Maar verzekeraars zullen wel voor 16 december hun verzekerden een aanbiedingsbrief voor een nieuwe verzekering kunnen sturen, zoals minister Hoogervorst heeft verplicht. "Naar mijn gevoel hebben de meesten zich gerealiseerd dat ze verder waren dan ze aanvankelijk dachten", zegt Van der Zwet. "Ze hebben het druk, maar met het voortschrijdend inzicht is men op een haalbare werkmethode uitgekomen." Die behelst volgens hem vooral het terughoudend zijn met extra’s in de systemen. "Waar werd gewerkt aan totale vernieuwing zie je dat er toch wat rustiger aan gedaan wordt." Een aantal verzekeraars zit nog midden in consolidatietrajecten waarbij IT-afdelingen en -systemen van dochterbedrijven worden samengevoegd. Piebinga meent dat de consolidatieslag bij Achmea de operatie juist vergemakkelijkt. "Wij voelen ons comfortabel op dit moment. We zitten goed op schema. De discussie heeft volgens mij voor een groot deel te maken met interpretaties van specifieke deelmaatregelen en dat schuift nog." Hij zegt de onrust wel te begrijpen. "Iedereen wil natuurlijk het achterste van zijn tong laten zien." Jos Uijlenbroek van Unisys denkt dat er nog veel werk aan zit te komen dat minder gebonden is aan de deadline van 15 december. "Er zal veel contact worden gezocht met de verzekeraars. Ziekenfondspatiënten moeten opeens gaan nadenken over veel zaken. Dus op het gebied van mutaties zal het eerste kwartaal, halfjaar veel werk opleveren." CRM-functionaliteiten zullen dan alsnog van levensbelang zijn voor de verzekeraars. Bij Univé zijn de IT-aanpassingen beperkt en liggen ze op schema, meldt een woordvoerster. "Er zijn extra medewerkers aangetrokken die de totale administratieve keten onder de loep nemen." Ook Agis ligt op schema, met behulp van extra menskracht. "Op het gebied van huisartsenzorg, burgerservicenummer en diverse uitwisselingsstandaarden is nog wel steeds onduidelijkheid, waardoor de tijdige realisatie in gevaar komt."