Bestrijding nepnieuws over corona: er gaan fouten gemaakt worden.
Twitter vertelt aan The Verge dat de coalitie van techbedrijven zal beginnen met het verstrekken van reclamekredieten aan onafhankelijke organisaties om campagnes voor de volksgezondheid te stimuleren. Dat moet er voor zorgen dat hun gebruikers de juiste informatie krijgen te zien. Twitter waarschuwde wel dat de verhoogde inspanningen tot mogelijke handhavingsfouten zou kunnen leiden.
Ook YouTube zet extra krachten in om te zorgen dat alle video’s blijven voldoen aan de community-richtlijnen. Om dit mogelijk te maken moeten er automatische programma’s ingezet worden, waardoor er waarschijnlijk veel meer video’s verwijderd worden dan nodig, zegt het bedrijf in een tweet.
Facebook verwijdert onterecht berichten
Bij Facebook ging het begin deze week al mis. Door een bug in het systeem van Facebook werden echte nieuwsberichten gemarkeerd als spam, meldde Ars Technica. Bijna alle berichten die verwijderd werden, hadden de tekst coronavirus in het bericht staan. Maar ook andere nieuwsartikelen werden, onterecht, verwijderd. Facebook zegt de bug gefixt te hebben en heeft de berichten die onterecht verwijderd waren weer online gezet.
Misinformatie is een probleem dat al langer speelt onder social mediaplatformen. Omdat het coronavirus zoveel mensen beïnvloedt, is het volgens de tech-giganten van belang dat de aanpak van nepnieuws rond het virus aangescherpt wordt.
Het is nog onduidelijk wat er precies uit deze samenwerking gaat komen. Niet alle bedrijven waren even duidelijk over wat hun bijdrage inhoudt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee