Grote storing in betaalnetwerk na onderhoud
In de nacht van zondag op maandag deed zich een incident voor tijdens onderhoudswerkzaamheden.
Bij winkeliers en eigenaren van tankstations die vervolgens hun betaalautomaat tussen vier uur 's nachts en half negen 's ochtends aanmeldden, deden zich problemen voor. Mensen met een Postbankpas konden niet betalen.
Een zegsvrouw van Equens liet weten dat winkeliers het probleem kunnen oplossen door hun betaalautomaat af te melden en zich vervolgens weer aan te melden. Niet bekend is hoe groot het aantal gedupeerde winkeliers is. Equens, het voormalige Interpay, heeft banken geïnformeerd over hoe zij winkeliers kunnen helpen.
Albert Heijn was vanochtend een van de gedupeerden. "De storing heeft bij ons tot twaalf uur 's middags geduurd", zei een woordvoerster. De problemen deden zich voor bij bijna alle zevenhonderd AH-winkels. "Het is natuurlijk vervelend, geeft wat meer rompslomp", aldus de zegsvrouw.
Namens winkeliers gaat het Platform Detailhandel aan Equens enkele kritische vragen stellen. "We zullen ze per brief vragen of ze onderzoek willen doen naar de oorzaak, zodat we zeker weten dat het niet nog eens gebeurt",aldus een woordvoerder.
Een eventuele eis tot schadevergoeding noemt de organisatie "een zaak van de ondernemers zelf". "Maar als er massaal schade is geleden, kunnen we altijd zien wat de mogelijkheden zijn", aldus de zegsman. Over het algemeen vindt het Platform Detailhandel wel dat betalingen via pin betrouwbaar zijn. (anp)