Storing legt snel internet regio Leiden plat
Xs4all-woordvoerster Sjoera Nas kreeg donderdagavond om 8.45 uur de eerste melding van KPN dat er een storing was in de betreffende centrale. “Er werd eerst gedacht aan een breuk in de glasvezelverbinding tussen DSLAM-apparatuur en de router. Nadat vervanging geen soelaas bood hebben ze de router opnieuw geconfigureerd, maar ook die poging had geen succes. Ze kijken nu naar de IP-backbone die de nummercentrales met elkaar verbindt.” Hueber kan dan ook niet zeggen wanneer de problemen zijn opgelost. Een uitval van de ADSL-dienstverlening van vier dagen is volgens Nas niet eerder voorgekomen. “Alleen in de beginperiode hebben we een landelijke storing van een heel weekend gehad. Nu de haperende start voorbij is, gaat het juist heel goed.” Internetaanbiedersl Xs4all en Planet vinden allebei dat hun klanten enige vorm van genoegdoening moeten krijgen. Nas: ”In zowel het contract met Mxstream als in het contract met de providers wordt geen permanente ‘uptime’ gegarandeerd. Maar ik vind een storing van vier dagen wel heel lang.” Zij verwijst overigens naar KPN voor een coulance-regeling, omdat de storing volledig onder de verantwoordelijkheid van de telecomaanbieder valt. Nas raadt gedupeerde klanten aan een klacht te sturen naar info@mxstream.nl of via de post naar KPN Improvement, de afdeling die zich met klachtenafhandeling bezighoudt. (tdo)