Wachten op Apple Search
Als één partij de middelen heeft om een serieuze zoekmachine te ontwikkelen, is het wel het rijke Apple. ‘s Werelds waardevolste bedrijf, qua beurswaarde dus, kan zeker geld en moeite steken in het ontwikkelen en aantrekken - of opkopen - van technologie en talent. Ook voor search. CEO Tim Cook heeft al net in een interview verklaard dat hij niet blij is met de huidige situatie van Google-gebruik voor Apple-gebruikers.
Afbouwen
De hoogste baas van Apple ligt over privacy openlijk overhoop met Google en ook Facebook. Cooks kritiek op dit gebied is niet goed gevallen bij CEO Mark Zuckerberg van het door miljarden mensen gebruikte social network. Wie weet er nog dat Apple onder leiding van Cook in iOS 8 diepe integratie had ingebouwd met Facebook (en Twitter, Vimeo en Flickr)? In iOS 11 is het bedrijf daar weer van afgestapt.
En ooit was de YouTube-app van Google voorgeïnstalleerd op iPhones, net zoals Google Maps. De kaarten- en navigatie-app van internetgigant Google is vervangen door Apple Maps, wat met vallen en opstaan tot volwassenwording is gekomen. Het is niet makkelijk om Google te vervangen, maar wel mogelijk.
Titaan op de zoekmarkt
Oké, het op één na waardevolste bedrijf ter wereld heeft het eerder al opgenomen tegen Google. Het machtige Microsoft is met zijn zoekmachine Bing de strijd aangegaan tegen het toen al grote Google. De afloop daarvan is wel bekend. Bing kan niet tippen aan de meestgebruikte internetsearch ter wereld.
Dit ondanks miljardeninvesteringen, plus overname-avances en strategische samenwerking met Yahoo!, de op-afstand-nummer-twee in de zoekmarkt. Wereldwijd hebben Yahoo! en Bing recent nog stuivertje gewisseld om de tweede plaats; met slechts enkele procentjes. Google bevindt zich comfortabel boven de 90 procent marktaandeel.
In Nederland is er een vergelijkbare verdeling van de taart, waarbij Google nog enkele procenten groter is, en Yahoo! veel kleiner. Laatstgenoemde weet daarbij net iets meer kruimels op te snoepen dan de nabijgelegen nummer drie: het privacyvriendelijke DuckDuckGo. Op wereldniveau is dat kleine Google-alternatief nog kleiner.
Klein maar fijn?
Hetzelfde valt te zeggen voor Apple door de jaren heen. Op het gebied van Maps, wat smartphones betreft, gekeken naar eigen processorontwerpen, qua browsermarktaandeel, enzovoorts. Daarbij is de iPhone-maker geleidelijk aan opgeklommen van niet-meespelende partij via kleine nieuwkomer naar serieuze grootmacht.
Toegegeven, zo’n evolutie geldt niet op alle terreinen. Apple heeft ook een eigen ads-systeem opgezet, maar komt daarmee bij lange na niet in de buurt van het marktdominante Google. Hoewel, ads zijn in het rijke app-ecosysteem voor iOS een lucratief terrein wat Apple hardnekkig blijft uitbouwen.
Lange termijn
Bouwen, verbeteren en uitbreiden, lijkt de strategie. Daarbij heeft Tim Cook nogal wat hooi op zijn vork genomen. Zo heeft Apple ook op kaartengebied nog altijd wel verbeterwerk te verrichten. Zie maar het Nederlandse incident afgelopen zomer met niet-nadenkende toeristen te fiets in de Piet Heintunnel. Die Maps-fout is gefixt en valt nog mee vergelijken met initiële missers in de kaarten-app van Apple. Een kwestie van vallen, opstaan en (blijven) zoeken naar de juiste weg.
Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat Apple de blik heeft gericht op de lange termijn. Strategische overnames van jaren terug en strikt geheim gehouden projecten hebben al eerder voor verrassingen gezorgd. Een Apple-zoekmachine ondenkbaar? Dat gold ook ooit voor OS X op Intel-processors, en voor een Apple-phone, en voor een snelle inhaalslag met zelfontworpen krachtige processors. Het ondenkbare is al vaak genoeg gedaan. Ook Apple Search is niet ondenkbaar, hooguit lastig doenbaar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee