Google en Ford gaan voor Android in auto's en fabricage in cloud
De samenwerking tussen Google en Ford is gericht op het 'vangen' en verzilveren van data, legt Ford-topman David McClelland uit in een web-persconferentie van vanmiddag. Hij prijst de mogelijkheden die Google biedt op het gebied van analytics, machine learning en kunstmatige intelligentie (AI). De twee kersverse partners spiegelen diverse voordelen voor die zowel autofabrikant Ford als ook dienst klanten vooruit zal helpen.
Eigendom op basis van data
Dit omvat het inbouwen van consumentgerichte elementen als Android, apps, Google Maps en spraakbediening via de Google Assistant in Ford-auto's. Vanaf 2023 worden Ford- en Lincoln-auto's in alle prijsklassen voorzien van deze Google-software en -diensten. Daarnaast staat er uitgebreide data-analyse op stapel, waarbij Ford gewag maakt van "nieuwe aanbiedingen op basis van data-eigendom". De samenwerking moet ook nieuwe aankoopmogelijkheden voor het aanschaffen van auto's opleveren.
De twee bedrijven zetten een aparte groep op voor de samenwerking aan innovatie die ze gaan uitvoeren. Dit zogeheten Team Upshift krijgt toegang tot talent en middelen van beide bedrijven. Ford maakt in het persbericht ook gewag van zijn werk voor elektrische auto's, voor autonome wagens, en voor grotere connectiviteit van auto's. Het gezamenlijke werk met Google omvat ook systemen van de autofabrikant zelf voor zijn fabricage en assemblage van auto's. Hierbij wordt gesproken van digitale transformatie van Ford.
Renault eerder op weg?
Afgelopen zomer heeft Google al een vergaande strategische overeenkomst gesloten met Renault. Die deal betreft 'Industry 4.0', antwoordt Google Cloud-topman Thomas Kurian op vragen van AG Connect. De Google/Renault-deal omvat dus alleen fabricage en beheer van de supply chain voor die autofabrikant. De samenwerking met Ford gaat veel verder doordat het ook de 'in-car ervaring' omvat, aldus Kurian. Dit betreft dus het inbouwen van Android, apps, Google Maps en meer.
Volgens de Google-topman is de nu onthulde samenwerking met Ford een unieke samenwerking die transformerend is voor de hele auto-industrie. Fords vice-president McClelland noemt naast eindgebruikers (chauffeurs) ook de retailklanten (dealers) van de autofabrikant. Overigens is Google níet de enige cloudaanbieder voor Ford, laat McClelland nog weten, maar wel de voorkeursleverancier. Fords samenwerking met Amazon voor Alexa in Ford-auto's is dan ook niet van de baan, net zoals de ondersteuning voor Apple's CarPlay.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee