Waarom Oracle wil TikTokken
Het was al verbijsterend dat supermarktgigant Walmart bijsprong bij Microsofts bod op TikTok. Nu blijkt dat Microsoft is afgewezen en dat Oracle overblijft als gegadigde. De databasegigant, die zich ontpopt heeft tot cloudleverancier, is degene die TikTok mogelijk mag kopen van eigenaar ByteDance. Tenminste, het Amerikaanse deel (met nog wat erbij), en gaat het om kopen of alleen hosten? En waarom eigenlijk? Over een verbijsterend traject, in verbijsterende tijden.
De IT-historie is goed gevuld met bedrijven die zich middels overnames een dergelijke leeftijdskloof en cultuurdiscrepantie op de hals halen. Soms is het een noodsprong om relevant te (willen) zijn. Soms is het een strategische stap om een opkomende markt te (proberen te) grijpen. Soms is het een miljardeninvestering om een markt te beschermen of te consolideren. Soms is het een gouden greep om de koper ‘opnieuw uit te vinden’. Oracle lijkt nu de nieuwste IT-leverancier te zijn die toenadering zoekt tot een heel andere groep gebruikers.