De factor mens
“De term ‘data-gedreven’ wil ik nooit meer horen. Zullen we dat afspreken? Een organisatie moet helemaal niet data-gedreven zijn, maar mens-gedreven, met data-ondersteuning.” Dit was ongeveer de hartenkreet van keynotespreker Rens van der Vorst, onlangs op het jaarlijkse congres van onze collega’s van iBestuur.
Wel bijzonder om dit themanummer over data te openen met dit citaat. Als vakblad hoor je in zo’n nummer kennis en ervaringen op het gebied van data-gedreven zijn te delen. Dat doen we dan ook, maar enige kritische distantie kan ook geen kwaad.
De voordelen van data-gedrevenheid, zoals betere besluitvorming en de kans concurrentievoordeel te behalen, zijn bekend. Nadelen zijn er ook, zoals privacykwesties, soms hoge kosten en het risico de menselijke factor maar helemaal buiten beschouwing te laten.
Ik voel wel wat voor de synthese, waarbij we optimaal gebruikmaken van de menselijke creativiteit, visie en intuïtie en die eigenschappen zo goed mogelijk onderbouwen met data. Waarschijnlijk is menigeen die pleit voor data-gedrevenheid het roerend met mij eens. ‘Data-gedrevenheid’ moeten we dan ook niet te letterlijk nemen. Laten we zeggen dat het een weinig dichterlijke overdrijving is, net als het vreselijke ‘customer obsession’.
Spreadsheetmanagament is al niet fijn, maar een grapje vergeleken met wat AI en data met organisaties kunnen doen. Laten we in onze gedrevenheid voor data dan wel obsessie met klanten vooral de factor mens niet uit het oog verliezen.
Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 5 2024. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee