Als een organisatie een aanbesteding uitschrijft voor een agile project, werkt het traditionele aanbestedingsproces dan nog wel? Volgens Barry Overeem en Rini van Solingen niet. Maar er is een alternatief. Zij beschrijven negen kenmerken van een ideale agile aanbesteding.
Rini van Solingenis deeltijdhoogleraar aan de TU Delft en CTO bij Prowareness r.vansolingen@prowareness.nl). Hij is auteur van onder andere: AGILE, De Kracht van Scrum, De Bijenherder, Agile Portfolio Management, en Toolkit voor Agile Coaches en Scrum Masters.Meer van deze auteur
Een traditioneel Request for Proposal (RfP) is een stapsgewijs proces waarbij een groot aantal mogelijk geschikte leveranciers (longlist) een aantal stappen doorloopt om uiteindelijk (vaak via een shortlist) te eindigen bij die ene leverancier die het beste de vraag lijkt in te kunnen vullen. Dit is een documentintensief traject met presentaties, vraag- en antwoordmomenten, en niet te vergeten prijs- en contractonderhandelingen. Met al deze stappen is veel tijd, en dus ook geld, gemoeid. De totale doorlooptijd duurt bij een beetje omvangrijke RfP al snel een half jaar en qua inspanning enkele manjaren. Gezien de snelheid waarmee de markt momenteel verandert, is de vraag- of probleemstelling vaak al achterhaald. Zouden we al die inspanning en doorlooptijd niet veel beter kunnen laten renderen?
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech