Kosten voor de baten
Veel van die innovatie komt in feite neer op het inzetten van technologie die allang uitgekauwd is. We hebben een app, we doen wat in de cloud, kijk ons eens lekker innoveren met z’n allen.
En als er dan geïnnoveerd zou kunnen worden, dan hebben we er geen geld voor over. Leuk hoor, al die innovatie, maar het mag niks kosten. We zitten hier wel om geld te verdienen. Niet om leuke dingen te maken, waar we nooit meer een cent van terug zien.
Als we over innovatie praten, halen we meestal Elon Musk aan. Want die kerel is goed bezig. Zijn Tesla is nu immers al meer waard dan Ford! In het eerste kwartaal verkocht de man maar liefst 25.000 auto’s. Ford verkocht er overigens tien keer zoveel – in één maand, wel te verstaan.
In het laatste jaar maakte Tesla een omzet van zo’n slordige 7 miljard dollar. Daar staat de meer dan 150 miljard dollar omzet van Ford tegenover. Als uitsmijter kan ik u ook nog melden, dat Tesla een winst maakte van meer dan minus 750 miljoen dollar. Tja, dat is nog eens ondernemen, hè?
Maar wat Musk zo charismatisch maakt, is dat hij begrijpt dat risico nemen een onlosmakelijk onderdeel van ondernemen en innoveren is. Op je gat blijven zitten en denken dat je tot in de eeuwigheid geld kan binnen harken op dezelfde manier als twintig jaar geleden, heeft niks met innovatie van doen. Dat beginnen autofabrikanten en oliemaatschappijen nu ook te begrijpen.
Voor de IT-industrie geldt hetzelfde. En niet alleen voor de grote jongens als Apple en Microsoft, maar ook voor de kleinere Nederlandse spelers. Je komt er niet met alleen maar grote woorden en een door spindokters gebakken babbeltje van de CEO.
Je moet aan de bak. Iets geks doen. Risico nemen. Investeren. De kosten voor de baten laten uitgaan. Want dat is wat een innovatieve ondernemer doet. Zoals Elon Musk.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee