Minecraft heeft cruciale rol in ontwikkeling AI
Vooruitlopend op het vrijgeven in het publieke domein, heeft een selecte groep wetenschappers al de mogelijkheid gekregen het platform uit te proberen. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig, constateert Ars Technica. De wetenschappers proberen al geruime tijd de tools in te zetten om karakters in het spel zelf te leren een berg op te lopen. Dat is een koud kunstje wanneer de handeling direct wordt geprogrammeerd. Maar AI moet eerst leren wat de bedoeling is en de prikkels uit zijn omgeving leren kennen.
Het leren uit combinaties van sensaties kan makkelijker
Vooral daar ligt de uitdaging, stelt Allison Linn, hoofdontwikkelaar bij Microsoft in een blog. "Een computeralgoritme is in staat een specifieke taak uit te voeren en die even goed of beter uit te voeren dan een gemiddelde volwassene. Maar het kan niet concurreren met hoe een baby allerlei verschillende soorten prikkels verwerkt zoals licht, geur, aanraking, geluid en onbehagen. Of te leren dat als je huilt er een dikke kans is dat mama komt om je te voeden."
Dergelijk onderzoek is lastig te doen met humanoïde robots. De dure apparatuur raakt makkelijk beschadigt bij hard vallen, botsingen of een val in de rivier. Door het AIX-platform in te zetten, kunnen de robots in allerlei situaties worden gebracht waar de algoritmes van kunnen leren zonder dat er schade optreedt.
AIX komt beschikbaar in versies voor Windows, Linux en Mac OSX.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee