Navigatie stuurt politie het bos in
De bevindingen speelden ANPV dit weekend toe aan het AD. Ongetwijfeld om druk te zetten aan het oplossen van de problemen. De installatie van het nieuwe navigatiesysteem is in 2015 begonnen. Eind dit jaar moeten alle 2000 politiewagens ermee uitgerust zijn.
De grootste klacht heeft betrekking op een ontwerpbeslissing die we hier om het netjes te houden maar een ondoordacht zullen noemen: de navigatiemodus schakelt automatisch uit zodra volgens het systeem de bestemming is bereikt. Daardoor kunnen agenten niet meer zien waar ze precies moeten zijn wanneer er in de straat van bestemming een wegopbreking is waar ze omheen moeten, of wanneer ze per ongeluk te ver doorrijden.
Ontwikkelaars hebben kennelijk nooit meegereden
Nog zo'n mooi voorbeeld van een probleem dat alleen maar kan ontstaan als de ontwikkelaars hebben nagelaten om in de praktijk te kijken hoe hun systeem moet worden toegepast: de aanname dat de politie niet gebonden is aan maximumsnelheden. Het gaat er daarom vanuit dat de kortste route altijd de snelste route is, en leidt politiewagens net zo makkelijk door drukke winkelstraten en over woonerven.
Agenten rapporteren ook problemen met de koppeling met de meldkamer. Na wisseling van een dienst is er soms urenlang geen verbinding te krijgen met de meldkamer. Dan staat het betreffende voertuig noodgedwongen stil terwijl de agenten op zoek moeten naar een wagen die wel verbinding heeft. En verder vallen de schermen soms uit, en breken de toetsen van het toetsenbord wel erg makkelijk af.
De korpsleiding belooft begin volgend jaar verbetering van de problemen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee