Online supermarkt dag in teken van blinden
Om aandacht te vragen voor dit onderwerp organiseert de start-up op 21 juni, tijdens de nationale actie van het Oogfonds - Blind voor 1 Dag - een workshop voor app-ontwikkelaars. Tijdens de gratis bijeenkomst zullen de applicatiebouwers ideeën uitwisselen om zo hun applicaties beter geschikt te maken voor mensen met een visuele beperking.
Onder de maat
Uit onderzoek van Accessibility, een stichting die bedrijven en overheden helpt bij het toegankelijker maken van websites en apps, blijkt dat de toegankelijkheid van apps op telefoons en tablets nog altijd onder de maat is en dat er vaak geen rekening wordt gehouden met de specifieke wensen van blinden en slechtzienden.
Picnic verbeterde vorig jaar zelf zijn app nadat het gebeld werd door een klant met een visuele beperking die graag bij Picnic wilde bestellen, maar er moeite mee had, omdat de app heel visueel is ingesteld. “Wij hebben de klant uitgenodigd om samen met onze specialisten mee te denken over nieuwe functionaliteiten en dat heeft geresulteerd in een app die veel beter werkt voor blinden en slechtzienden”, aldus Lars Lockefeer, die bij Picnic de app ontwikkelt.
Hij benadrukt dat ons leven inmiddels compleet wordt beheerst door de mobiele telefoon en de applicaties daarop. “Of het nu gaat om het bestellen van boodschappen of een taxi, het volgen van het nieuws of het regelen van de klimaatbeheersing in ons huis. Het is dan ook gek dat er bij de ontwikkeling van applicaties nog maar mondjesmaat rekening wordt gehouden met de groep blinden en slechtzienden”, aldus Lockefeer.
Gratis deelname
Om hier wat aan te doen vraagt Picnic applicatieontwikkelaars om op 21 juni 's middags naar Chateau Amsterdam te komen en mee te denken over oplossingen. Deelname is gratis en na afloop organiseert Picnic een borrel. Deelnemers wordt in ruil gevraagd een donatie te doen aan research voor oogziekten.
Het volledige programma vind je hier.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee