Waarom veel mensen computers zijn gaan haten

Misschien dat mensen er soms wat angstig voor zijn, afhankelijk van de vraag wanneer ze er voor het eerst mee te maken krijgen, maar niemand haat ze van het begin af aan. Computers léér je haten en het is de software die je die haat bijbrengt”, schrijft Welch.
Slechte ervaringen te over
In zijn artikel deelt hij wat van de ervaringen die hem bunzig maken van het werken met computers. Zoals de beveiliging van websites: sessies die binnen secondes verlopen, regels aan wachtwoorden die zo mysterieus zijn dat zelfs ervaren IT’ers de ratio erachter niet snappen (zoals het verbod op het gebruik van bepaalde tekens), extreem frequent gedwongen worden om je wachtwoord te wijzigen, liefst gekoppeld aan het jarenlang bijhouden van wachtwoorden die je eerder gebruikt hebt en daarom niet opnieuw gebruikt mogen worden, enz. enz. Bij veel wat minder frequent bezochte sites kiest Welch daarom direct voor de knop ‘Wachtwoord vergeten?’, als hij weer eens wil inloggen.
Beveiliging staat voor veel gebruikers sowieso gelijk aan: “Ik ga je leven lekker nog rottiger maken zonder dat jij daar enig voordeel bij hebt”, schrijft Welch. Terwijl werkelijk nuttige zaken – zoals het beveiligen van je mail met S/MIME – zo lastig zijn, dat bijna niemand weet of zelfs begrijpt hoe-ie dat zou moeten doen.
Puinhoop qua vormgeving
Vormgeving in Apple Mail is ook een van de ergernissen van Welch, evenals de interfaces van printers en de onbegrijpelijke wijzigingen – zeg gerust verslechteringen - in functionaliteit tussen opeenvolgende versies van producten. Het in Amerika veelgebruikte boekhoud/betaalprogramma Intuit dwingt hem bankrekeningnummers twee keer in te toetsten, de tweede keer ter controle. Wie probeert dat te doen met een knip-en-plak-actie krijgt van het programma nul op het rekest, met de boodschap dat het handmatig invullen bedoeld is om vergissingen tegen te gaan. ‘Alsof het intoetsen van een lange reeks letters en cijfers minder foutgevoelig is dan een knip-en-plak-actie’, hoont Welch.
Oorzaak: onnadenkendheid
Welch denkt niet dat dit allemaal voortkomt uit boos opzet. Onnadenkendheid is volgens hem de werkelijke oorzaak van de ergernis die softwareontwikkelaars veroorzaken. Hij roept hen op om zich meer bezig te gaan houden met hoe gebruikers hun producten gebruiken en daar ook onderzoek naar te doen.
Welch’ IT-variant van J’accuse is te lezen op Ars Technica.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee