Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom veel mensen computers zijn gaan haten

Welch citeert zijn vriend niet om te laten zien met wat voor wezensvreemde mensen ontwikkelaars rekening moeten houden. Maar om aan te geven dat zijn ergernis met computers niet een privédingetje is. Maar eigenlijk is het niet zozeer de computer, het is de software die daar schuld aan heeft. “Niemand haat computers vanaf het begin af aan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Misschien dat mensen er soms wat angstig voor zijn, afhankelijk van de vraag wanneer ze er voor het eerst mee te maken krijgen, maar niemand haat ze van het begin af aan. Computers léér je haten en het is de software die je die haat bijbrengt”, schrijft Welch.

Slechte ervaringen te over

In zijn artikel deelt hij wat van de ervaringen die hem bunzig maken van het werken met computers. Zoals de beveiliging van websites: sessies die binnen secondes verlopen, regels aan wachtwoorden die zo mysterieus zijn dat zelfs ervaren IT’ers de ratio erachter niet snappen (zoals het verbod op het gebruik van bepaalde tekens), extreem frequent gedwongen worden om je wachtwoord te wijzigen, liefst gekoppeld aan het jarenlang bijhouden van wachtwoorden die je eerder gebruikt hebt en daarom niet opnieuw gebruikt mogen worden, enz. enz. Bij veel wat minder frequent bezochte sites kiest Welch daarom direct voor de knop ‘Wachtwoord vergeten?’, als hij weer eens wil inloggen.

Beveiliging staat voor veel gebruikers sowieso gelijk aan: “Ik ga je leven lekker nog rottiger maken zonder dat jij daar enig voordeel bij hebt”, schrijft Welch. Terwijl werkelijk nuttige zaken – zoals het beveiligen van je mail met S/MIME – zo lastig zijn, dat bijna niemand weet of zelfs begrijpt hoe-ie dat zou moeten doen.

Puinhoop qua vormgeving

Vormgeving in Apple Mail is ook een van de ergernissen van Welch, evenals de interfaces van printers en de onbegrijpelijke wijzigingen – zeg gerust verslechteringen - in functionaliteit tussen opeenvolgende versies van producten. Het in Amerika veelgebruikte boekhoud/betaalprogramma Intuit dwingt hem bankrekeningnummers twee keer in te toetsten, de tweede keer ter controle. Wie probeert dat te doen met een knip-en-plak-actie krijgt van het programma nul op het rekest, met de boodschap dat het handmatig invullen bedoeld is om vergissingen tegen te gaan. ‘Alsof het intoetsen van een lange reeks letters en cijfers minder foutgevoelig is dan een knip-en-plak-actie’, hoont Welch.

Oorzaak: onnadenkendheid

Welch denkt niet dat dit allemaal voortkomt uit boos opzet. Onnadenkendheid is volgens hem de werkelijke oorzaak van de ergernis die softwareontwikkelaars veroorzaken. Hij roept hen op om zich meer bezig te gaan houden met hoe gebruikers hun producten gebruiken en daar ook onderzoek naar te doen.

Welch’ IT-variant van J’accuse is te lezen op Ars Technica.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in