Wat kunnen thuiswerkers leren van offshoring?
Een aantal jaren geleden werkten we met een development team in Nederland dat werd ondersteund door een team van vier Indiase software engineers in Bangalore. De samenwerking verliep niet vlekkeloos. De Nederlandse ontwikkelaars klaagden over de achterhaalde technische kennis en incompetentie bij hun Indiase collega’s. Die, op hun beurt, klaagden weer dat ze niet werden meegenomen in besluitvorming – keuzes werden als orders opgelegd en hun technische input werd niet serieus genomen. Om het tij te keren kwam een van de Indiase collega’s (laten we hem Anand noemen) een maand lang in Nederland werken. Zijn technische kennis bleek zeer hoog en het duurde niet lang voordat hij heel serieus werd genomen door de Nederlandse engineers. Ze waren zeer lovend over Anand. Niet over de andere drie Indiërs die nog in India zaten, want hij was heel slim dus alle ellende moest wel aan die andere drie liggen. De eerste maanden nadat Anand weer terug was naar India, liep de samenwerking al een stuk vlotter. De Nederlandse ontwikkelaars schakelden vaker met hem. En hij hield op zijn beurt ruggenspraak met zijn lokale collega’s. Die situatie duurde een maand of drie. Daarna keerde de irritatie langzamerhand weer terug. En ook weer van beide kanten.