Diversiteit eindgebruikers niet herkend door IT
Jongere generaties werknemers zijn vaak vertrouwder met ICT dan ouderen en maken bijvoorbeeld meer gebruik van internet als sociaal netwerk, zegt analist Symen Vlastuin. MarketCap maakt in dit verband een driedeling in ‘generatie 1.0’ (50-plussers), ‘generatie 2.0’ (30-50 jaar) en ‘generatie 3.0’(onder de 30 jaar). Van de ondervraagde IT’ers zegt 35 procent deze indeling binnen de eigen organisatie te herkennen, van de niet-IT’ers 44 procent. Vooral de grootste organisaties, met minstens 500 werkplekken, gaan voorbij aan de diversiteit in groepen eindgebruikers.
MarketCap heeft ook gevraagd of de onderzochte bedrijven binnen twee jaar rekening moeten gaan houden met de diversiteit in eindgebruikers. Ja, zegt dan 34 procent van de IT’ers en 41 procent van de ondervraagden zonder IT-functie.
Het onderzoek van MarketCap is uitgevoerd in samenwerking met IT-dienstverlener InterAccess, die integrale ICT-oplossingen levert aan bedrijven op basis van standaardproducten. Han Dieperink, hoofd technologie van InterAccess, concludeert dat ICT-afdelingen hun diensten en investeringen moeten differentiëren. Hij meent dat het invoeren van nieuwe communicatievormen samenwerking en kennisvergaring binnen organisaties kan verbeteren. “Blogging en sociale netwerken zoals LinkedIn zijn bij uitstek geschikt om contact te leggen met experts buiten de eigen kennissenkring c.q. organisatie”, aldus Dieperink.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee