‘Affiliated’ schakelt Arinso in voor grote Europese klus
Arinso treedt op als onderaannemer van het Texaanse ACS. In de Verenigde Staten maakt ACS de laatste jaren opvallend furore in IT- en BPO (business process outsourcing). Het in 1988 door Darwin Deason in Dallas gevestigde bedrijf wist zich in betrekkelijk korte tijd op te werken tot een plaats in een Fortune 500, met meer dan 40.000 werknemers en een omzet die hard richting 4 miljard dollar gaat. ACS betoonde zich al bij menige tender een geducht concurrent voor eveneens Texaanse EDS en lijkt met de onderhavige outsourcing-deal met GM nu ook zijn greep op de Europese markt te verstevigen. Het is in ieder geval ACS’ eerste pan-Europese BPO-contract. In de VS en in Zweden verzorgt ACS GM’s HR- en loonadministratie al sinds langere tijd. Wat de looptijd van het contract tussen GM en ACS is of welk bedrag ermee is gemoeid, wordt niet bekend gemaakt. In het algemeen bedraagt de looptijd van dit soort overeenkomsten 7 jaar of langer. Onder de nu gesloten overeenkomst zal ACS de personele informatieverwerking voor ongeveer 75.000 actieve en 35.000 niet-actieve werknemers verzorgen in onder meer België, Duitsland, Groot Brittannië, Zwitserland, Polen, Oostenrijk, Frankrijk, Portugal en Spanje. Lokale markten Gezien de omvang van de overeenkomst is inschakeling van onderaannemers als Arinso cruciaal voor het welslagen van de outsourcing. Het gaat daarbij niet alleen om het bevolken van de callcenters, waarmee de GM-werknemers zich in voorkomende gevallen kunnen verstaan, maar ook om kennis van lokale mores op het gebied van P&O en loonadministratie. De overeenkomst die ACS met Arinso sloot heeft een contractwaarde van 90 miljoen euro. Ongeveer de helft van dat bedrag heeft betrekking op pure IT-activiteiten, de rest wordt verdiend in het callcenter en overige administratieve diensten. De overeenkomst, die deze week in werking treedt, is veruit de grootste in het portfolio van Arinso, dat over 2002 een omzet van 121 miljoen euro behaalde en daar dit jaar zonder de ACS-overeenkomst waarschijnlijk niet of nauwelijks bovenuit zou weten te komen. Het bedrijf werd in 1994 opgericht en telt momenteel zo’n 1250 werknemers, verspreid over vestigingen in 22 landen. Arinso levert z’n diensten merkonafhankelijk. De HR-toepassing die ze gaat ondersteunen is van PeopleSoft en de loonadministratie van General Motors maakt deel uit van een SAP-omgeving. Voor de integratie van de informatie binnen het callcenter gebruikt Arinso eigen programmatuur. General Motors is ‘s-werelds grootste autofabrikant en heeft een roemruchte track record op het gebied van IT en BPO-outsourcing. Het bedrijf stond in 1962 als ‘launcing customer’ aan de wieg van EDS, ACS’ belangrijkste rivaal, en heeft nog altijd een belang van 12 procent in het eigen vermogen van Amerika’s grootste IT-dienstverlener.