Overslaan en naar de inhoud gaan

Convergentie voor Nederlandse bedrijven niet vanzelfsprekend

Marktonderzoeker Heliview Research onderzocht in juni van dit jaar de stand van zaken rond integratie van spraak en data in de Nederlandse markt. Hiertoe werden 791 interviews gehouden. Daaruit blijkt dat deze zogeheten convergentie, integratie van spraak, data, vaste en mobiele toepassingen, in alle sectoren van bedrijvig Nederland is doorgedrongen, maar ook dat lang niet alle ondernemingen ertoe zullen overgaan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock


Van de ondervraagde bedrijven geeft 60 procent aan geen enkele aandacht aan convergentie te besteden en ook geen plannen in die richting te hebben. Het meest gehoorde argument voor die houding is dat de huidige telecomoplossing afdoende is. Tegelijkertijd blijkt dat kostenbesparing de belangrijkste drijfveer is voor bedrijven die wel investeren in convergentie. Van die laatste groep zijn de overheid en de financiële dienstverleners koploper.
In zijn analyse omschrijft Heliview convergentie als het aan elkaar koppelen of integreren van vaste en mobiele netwerken en technologieën, zodat voor telefonie en dataverkeer gebruik wordt gemaakt van dezelfde infrastructuur. Een voorbeeld is Voice over IP, waarbij telefonieverkeer plaatsvindt via internet of een bedrijfsnetwerk dat tevens gebruikt wordt voor dataverkeer.

Belangrijke motieven om te investeren in convergentie. het integreren van spraak, data, vaste en mobiele toepassingen

Toepassingen
Investeringen vinden vooral plaats vanuit een kostenmotief. Dit geldt specifiek bij grotere MKB-bedrijven (100-200 werknemers: 65 procent). Door het beperkte aantal vestigingen dat gebruikt maakt van convergentietoepassingen, is geen betrouwbaar beeld naar branches weer te geven.


Belangrijkste reden waarom geen aandacht wordt besteed aan convergentie


Drempels
Tevredenheid met de huidige telecominfrastructuur wordt genoemd als belangrijkste drempel om in convergentietoepassingen te investeren. Dat geldt met name voor vestigingen met meer dan 500 werknemers, en in de sectoren zakelijke dienstverlening en industrie. Kleinere vestigingen geven vaker aan dat er een tekort is aan kennis voor de implementatie van convergentietoepassingen.


Mate waarin aandacht wordt besteed aan convergentie ofwel het integreren van spraak, data, vaste en mobiele toepassingencht wordt


Integratie
Vooral in de sectoren transport en financiële dienstverlening vinden convergentietoepassingen plaats. Dit terwijl juist in de transportsector de bekendheid met het begrip convergentie relatief laag is. In de overheid- en zorgsector heeft men plannen om convergentietoepassingen te implementeren.


Spontane & top-of-mind bekendheid aanbieders van producten & diensten voor convergentie


Aanbieders
KPN is veruit de meest spontaan genoemde aanbieder als het gaat om producten en diensten op het gebied van convergentie. Ondanks de sterke associatie van convergentie met Voice over IP, wordt ook mobiele provider Vodafone redelijk vaak genoemd. De spontane bekendheid van KPN op het gebied van convergentie is het laagst in de zorgsector (33 procent) en horeca (36 procent). In de handel en industrie (beide 52 procent) is KPN koploper.


Heliview Research is een onafhankelijk full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in onderzoeken op het gebied van automatisering, HRM, verzekeringen, mobiliteit en kantoorartikelen. Zij voert zowel multi-client- als single-client-onderzoek uit en is daarmee een one-stop shopping-point voor al uw marktgerelateerde vragen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in