Digitale camera verovert Nederland
GfK Benelux Marketing Services verricht constant panelonderzoek naar de cameraverkopen in Nederland. Het bureau gebruikt de gegevens van onder meer de fotovakhandel, elektronicazaken, telecomwinkels, warenhuizen en computerwinkels. "Daarmee is circa 80 procent van de markt afgedekt", zegt GfK-projectmanager Laurens van den Oever. De deelnemende ondernemers verkochten vorig jaar voor 248 miljoen euro aan digitale camera's, een stijging van 66,4 procent. De traditionele fotovakhandel genereert nog altijd tweederde van de totale omzet. Vorig jaar nam het aantal verkochte analoge camera's af met circa 30 procent tot 458.000 exemplaren. De omzet daalde van 112 miljoen euro in 2001 naar 82 miljoen euro in het afgelopen jaar. De consument telde in 2001 gemiddeld 443 euro voor een digitaal toestel neer. In 2002 signaleerde GfK een gemiddelde verkoopprijs van 417 euro. "Inmiddels is de prijs weer iets omhoog gegaan. In april werd er gemiddeld 421 euro voor een digitale camera betaald", vertelt Van den Oever. Volgens hem worden de camera's kwalitatief steeds beter en dat beïnvloedt de prijs. Mobiele telefoons met ingebouwde camera zijn nog geen echte bestseller. Onder de deelnemers van het GfK-panelonderzoek gingen in het eerste kwartaal van dit jaar 767.000 zaktelefoons over de toonbank. Hiervan was 3 procent uitgerust met een digitale camera en 5 procent met de mogelijkheid om er een op aan te sluiten. (anp)