Nederland met e-overheidsdienst en in de middenmoot
Naast Capgemini werkten marktonderzoeker IDC, Rand Europe en het Danish Technological Institute (DTI) aan het rapport mee. Het onderzoek wordt sinds 2001 jaarlijks gehouden in opdracht van de Europese Commissie. De benchmark is gebaseerd op het actieplan i2010 eGovernment van de Europese Unie, dat vijf prioriteiten stelt aan de elektronische dienstverlening door de overheid en de participatie van de burger daaraan.
De onderzoekers vergeleken dit keer 14.000 overheidssites in 31 Europese landen, waaronder 27 EU-lidstaten, IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Kroatië. Sommige landen scoren over de hele linie hoog, terwijl andere (Polen, Litouwen) een forse inhaalslag hebben gemaakt. Was in 2007 nog maar 59 procent van alle overheidsdiensten online beschikbaar, dit jaar is dat aandeel opgelopen tot gemiddeld 71 procent. Tegelijk is ook de functionaliteit van deze diensten toegenomen.