Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland met e-overheidsdienst en in de middenmoot

Naast Capgemini werkten marktonderzoeker IDC, Rand Europe en het Danish Technological Institute (DTI) aan het rapport mee. Het onderzoek wordt sinds 2001 jaarlijks gehouden in opdracht van de Europese Commissie. De benchmark is gebaseerd op het actieplan i2010 eGovernment van de Europese Unie, dat vijf prioriteiten stelt aan de elektronische dienstverlening door de overheid en de participatie van de burger daaraan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De onderzoekers vergeleken dit keer 14.000 overheidssites in 31 Europese landen, waaronder 27 EU-lidstaten, IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Kroatië. Sommige landen scoren over de hele linie hoog, terwijl andere (Polen, Litouwen) een forse inhaalslag hebben gemaakt. Was in 2007 nog maar 59 procent van alle overheidsdiensten online beschikbaar, dit jaar is dat aandeel opgelopen tot gemiddeld 71 procent. Tegelijk is ook de functionaliteit van deze diensten toegenomen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in