Nederland telt negen miljoen internetgebruikers in 2006
Het gebruik van internet is doorgedrongen tot bijna 40 procent van de populatie. Gegeven het feit dat ruim de helft van de gebruikers jonger is dan 35, stelt Forrester dat internet vooralsnog een medium blijft voor goed opgeleide jonge mensen. De grote middenmoot van de consumenten wil vooralsnog internet niet op. De redenen zijn een zekere afkeer van nieuwe technologieën bij oudere consumenten en bij jonge, laag opgeleide consumenten in de leeftijdscategorie van 16 tot 22 jaar de hoogdrempelige kosten die gepaard gaan met de aanschaf van een pc. Anders dan algemeen gedacht wordt, meldt onderzoeker Reineke Reitsma dat de relatieve achterstand van bijvoorbeeld Frankrijk niets te maken heeft met het gebruik van minitel. Franse minitel-gebruikers zijn, juist omdat ze minitel kennen, eerder geneigd over te stappen naar internet dan andere consumenten. Wel speelt de taal een grote rol. De kennis van het Engels in Romaanse taalgebieden, zoals Frankrijk, Italië en Spanje laat te wensen over. Ook de relatief hoge temperaturen in die landen en het daarmee gepaard gaande uitgebreide sociale leven verklaren mede het relatief lage gebruik van internet in Zuid-Europa. Daar komt bij dat de hoog te noemen internetpenetratie van 60 tot 70 procent in de Scandinavische landen eveneens verklaard kan worden door het ongunstig koude klimaat aldaar. Forrester voert twee keer per jaar onderzoek naar het internetgebruik in Europa. Voor het voorliggende rapport werden bijna dertigduizend consumenten ondervraagd in dertien Europese landen. Het onderzoek maakt onder meer ook duidelijk dat eerdere voorspellingen door Forrester over het internetgebruik in Europa eerder als conservatief moeten gezien worden. (lvp)