Nederlandse deelname CeBIT valt ondanks recessie niet tegen
Zo kan het gebeuren dat Nederland dit jaar ruim honderd bedrijven afvaardigt. Bij nader inzien blijkt het in tientallen gevallen te gaan om Europese hoofdkantoren van internationale voornamelijk Amerikaanse en Aziatische leveranciers. Anderzijds staan Océ en Exact er als ‘Duits’ bedrijf. Hoe dan ook, afgaande op het vloeroppervlak moet Nederland alleen Duitsland, Taiwan, GrootBrittannië en de Verenigde Staten laten voorgaan. Op initiatief van de EVD, het agentschap voor handelsbevordering van het ministerie van Economische Zaken, presenteert een aantal Nederlandse bedrijven en instellingen zich dit jaar gezamenlijk. Zo is in hal 5 een paviljoen gewijd aan leveranciers van commerciële software. Verder organiseert de EVD een Nederlands ‘kennispaviljoen’ in hal 11 als onderdeel van het Future Parc waar onderzoeksinstellingen en bedrijven innovatieve ICTtoepassingen laten zien. Besparen Volgens EVDzegsman Peter Lips kunnen bedrijven door de financiële steun van EZ flink besparen op de beurskosten. "Bovendien is je impact groter en kunnen de deelnemers profiteren van allerlei gemeenschappelijke faciliteiten." In juni zal de EVD op de eerste Amerikaanse CeBIT in New York overigens ook een Nederlands paviljoen organiseren. De inschrijving daarvoor sluit medio maart. Het Amsterdamse softwarebedrijf BaseSoft doet onder de vleugels van de EVD dit jaar voor het eerst mee aan de CeBIT. Het tien medewerkers tellende BaseSoft begon zes jaar geleden met maatwerksoftware, onder meer voor datamining. Anderhalf jaar geleden ontwikkelde het bedrijf iSurvey, een standaardapplicatie voor het online houden van enquêtes. Een van de gebruikers is postbedrijf TPG, dat met het pakket enquêtes in 19 talen kan uitsturen en verwerken. Doordat iSurvey meertalig is, hoopt BaseSoft met iSurvey internationaal te kunnen doorbreken. Directeur Paul de Graaf: "We hebben twee hoofdredenen om aan de CeBIT mee te doen: klanten werven en internationale distributeurs zoeken, te beginnen in Duitsland." Volgens De Graaf was de keuze voor een plekje op het Nederlandse softwarepaviljoen snel gemaakt. "Economisch gaat het nu inderdaad wat minder, maar dan moet je juist investeren, zeggen ze altijd. Wij proberen nu de internationale opstap te maken omdat iSurvey echt een besparingsproduct is. Bedrijven kunnen zelf een complete enquête uitrollen en de kosten van interne afhandeling of uitbesteding sterk reduceren." Van Son Digital Ink uit Hilversum staat voor de vierde keer op de CeBIT. Vorig jaar was het bedrijf niet van de partij omdat de beursorganisatie toen geen inktleveranciers wilde toelaten. "Waarschijnlijk hebben ze daar spijt van gekregen, want deze keer mochten we weer meedoen", zegt productmanager W. Rosé. Van Son heeft nu een stand van 40 vierkante meter. Het bedrijf levert inktcartridges, vooral voor professionele en breedformaatprinters maar ook voor consumentenprinters van Epson en Canon. "De CeBIT is voor ons belangrijk, omdat het een sterk internationaal georiënteerde beurs is. We kunnen in Hannover onze dealers en agenten ontmoeten en nieuwe contacten aanboren." Van Son Digital Ink heeft gekozen voor een eigen stand in plaats van onderdeel te zijn van een Nederlands paviljoen: "Door de eenvormigheid kun je je als bedrijf minder onderscheiden", meent Rosé. Het nog steeds vooral als pcfabrikant bekend staande Tulip, dat vele jaren een prominente stand had op de CeBIT, ontbreekt dit jaar. Volgens marketing communications manager Kjeld Beijer heeft dat te maken met een recente reorganisatie. "Eind vorig jaar zijn de landenvestigingen in Italië, Frankrijk, Engeland en de Benelux, die voorheen onder de holding vielen, verzelfstandigd. Zij beslissen nu zelf over hun marketingactiviteiten. Dit betekent dat het voor ons niet meer interessant is een gezamenlijke stand neer te zetten." Internet Op zich heeft Tulip volgens Beijer ‘prima ervaringen’ met de CeBIT. "Het was altijd de plek om nieuwtjes te ontdekken. Tegenwoordig loopt dat vaak via internet, klanten zijn al op de hoogte." Daarnaast zijn de prioriteiten verschoven, aldus Beijer. Tulip legt dit jaar veel nadruk op een reeks communicatieproducten onder de naam Conceptronic dochter 2L International. Tulip richt zich ook meer op het benaderen van de detailhandel via distributeurs.