‘Nederlandse e-commerce-markt niet geëmancipeerd’
Aan het eind van vorig jaar surfte ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking minstens één maal per kwartaal op het world wide web: zo’n 8,1 miljoen Nederlanders. Van deze mensen had ongeveer eenvijfde ook iets aangeschaft via internet. De meest belangrijke reden om niet online te kopen is nog altijd de angst voor fraude met creditcards. Daar is ook ‘shopaholic’ Leonie de Vis (27) bang voor: “Ik heb nog nooit iets via internet aangeschaft en ik ben het voorlopig ook niet van plan. Ik vertrouw de manier van betalen niet: ik zou nooit mijn creditcardnummer achterlaten op internet. Bovendien vind ik virtueel winkelen saai: winkelen is van alles passen en lekker overal aan voelen en ruiken en dat mis ik bij online shoppen.” Bijkomend probleem is volgens de IDC-onderzoekers dat Nederlanders het moeilijk vinden om de kwaliteit van producten en diensten online te evalueren. Toch is tussen 2000 en 2001 het bedrag waarvoor online is gekocht in ons land meer dan verdubbeld. De Nederlandse bevolking gaf in 2001 888 miljoen euro uit aan online-aankopen, terwijl dit in 2000 nog 426 miljoen euro bedroeg. IDC verwacht dat dit bedrag de komende jaren verder op zal lopen tot ruim 9,5 miljard euro in 2005. “Voorwaarde is wel, dat het vertrouwen in de veiligheid van internet toeneemt”, zegt onderzoeker Ellens.