Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederlandse e-commerce-markt niet geëmancipeerd’

Volgens Renske Ellens, senior onderzoeker bij IDC Benelux, is dit voornamelijk te verklaren door het feit dat vrouwen nog altijd veel minder betrokken zijn bij het Nederlandse arbeidsproces dan mannen. “Aangezien vooral mensen met een fulltime baan – mannen dus – in het bezit zijn van een creditcard, en dit nog altijd het meest gebruikte betaalmiddel is op internet, doen voornamelijk mannen aankopen op internet”, licht Ellens toe.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Aan het eind van vorig jaar surfte ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking minstens één maal per kwartaal op het world wide web: zo’n 8,1 miljoen Nederlanders. Van deze mensen had ongeveer eenvijfde ook iets aangeschaft via internet. De meest belangrijke reden om niet online te kopen is nog altijd de angst voor fraude met creditcards. Daar is ook ‘shopaholic’ Leonie de Vis (27) bang voor: “Ik heb nog nooit iets via internet aangeschaft en ik ben het voorlopig ook niet van plan. Ik vertrouw de manier van betalen niet: ik zou nooit mijn creditcardnummer achterlaten op internet. Bovendien vind ik virtueel winkelen saai: winkelen is van alles passen en lekker overal aan voelen en ruiken en dat mis ik bij online shoppen.” Bijkomend probleem is volgens de IDC-onderzoekers dat Nederlanders het moeilijk vinden om de kwaliteit van producten en diensten online te evalueren. Toch is tussen 2000 en 2001 het bedrag waarvoor online is gekocht in ons land meer dan verdubbeld. De Nederlandse bevolking gaf in 2001 888 miljoen euro uit aan online-aankopen, terwijl dit in 2000 nog 426 miljoen euro bedroeg. IDC verwacht dat dit bedrag de komende jaren verder op zal lopen tot ruim 9,5 miljard euro in 2005. “Voorwaarde is wel, dat het vertrouwen in de veiligheid van internet toeneemt”, zegt onderzoeker Ellens.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in