Nederlandse ICT-industrie pikt graantje mee van JSF
Het ministerie van Economische Zaken geeft hoog op van de kansen die de Nederlandse industrie in dit verband heeft. “De keuze voor de JSF is van groot belang voor de Nederlandse luchtvaartindustrie. We zijn al enige tijd bezig om die tak van industrie te stimuleren en dit is een mooie kans”, aldus minister Jorritsma. Bescheiden Echt revolutionair zal de inbreng van ons land overigens niet zijn, omdat het ontwerp van de JSF vrijwel compleet in de VS en Canada is gemaakt. Lokale bedrijven zullen vooral halffabrikaten zoals bijzondere composietmaterialen en metalen onderdelen aanleveren. Op ICT-gebied wordt een bescheiden rol gespeeld door Perot Systems Nederland, de nieuwe eigenaar van het van oorsprong Nederlandse bedrijf Syllogic. “Het JSF-programma biedt in principe uitstekende kansen voor ook technisch-wetenschappelijke participatie”, zegt professor J.A. Mulder van de TU Delft. Hij is nauw betrokken bij de ontwikkeling van geavanceerde simulatoren voor het trainen van piloten op zeer uiteenlopende toestellen. Vooralsnog zijn er geen plannen om de simulator uit Delft om te bouwen zodat hij zich gedraagt als een JSF. “TU Delft is niet heel dik betrokken bij de plannen. We hadden bijvoorbeeld een goede bijdrage kunnen leveren bij de ontwikkeling van computerbesturingen en de evaluatie van de besturingseigenschappen in de simulator”, aldus Mulder. De bedrijven die actief bezig zijn met de JSF hebben zich verenigd in het Nifarp, het Netherlands Industrial Fighter Aircraft Replacement Platform. Onder hen ook Baan, dat software gaat leveren voor de ondersteuning van de productie door middel van ERP en supply-chain beheerssoftware. Een groot deel van het ICT-gerelateerde werk zal overigens worden gedaan door Philips Electronics, de Thales Group (het vroegere Hollandse Signaal) en Atos Origin Engineering Services. Deze drie komen van oudsher uit dezelfde (Philips-) hoek. Philips zelf richt zich op spraaktechnologie, terwijl Thales de draagbare stroomvoorziening binnen het vliegtuig voor zijn rekening neemt. Atos Origin speelt een belangrijke rol bij het testen van de onderdelen voor de JSF. Daarbij zal vooral gekeken worden of wordt voldaan aan de ruimtelijke specificaties, zodat alle componenten goed op elkaar passen. De Amerikaanse bouwers van de JSF stellen daar namelijk zeer hoge eisen aan.