Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse ICT-industrie pikt graantje mee van JSF

In totaal zijn vijftig Nederlandse dan wel in Nederland gevestigde bedrijven betrokken bij de opvolger van de F-16. Het gaat daarbij om producenten van zowel vliegtuigcomponenten als ICT-systemen. Ook de academische wereld is bij de Joint Strike Fighter (JSF) betrokken.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het ministerie van Economische Zaken geeft hoog op van de kansen die de Nederlandse industrie in dit verband heeft. “De keuze voor de JSF is van groot belang voor de Nederlandse luchtvaartindustrie. We zijn al enige tijd bezig om die tak van industrie te stimuleren en dit is een mooie kans”, aldus minister Jorritsma. Bescheiden Echt revolutionair zal de inbreng van ons land overigens niet zijn, omdat het ontwerp van de JSF vrijwel compleet in de VS en Canada is gemaakt. Lokale bedrijven zullen vooral halffabrikaten zoals bijzondere composietmaterialen en metalen onderdelen aanleveren. Op ICT-gebied wordt een bescheiden rol gespeeld door Perot Systems Nederland, de nieuwe eigenaar van het van oorsprong Nederlandse bedrijf Syllogic. “Het JSF-programma biedt in principe uitstekende kansen voor ook technisch-wetenschappelijke participatie”, zegt professor J.A. Mulder van de TU Delft. Hij is nauw betrokken bij de ontwikkeling van geavanceerde simulatoren voor het trainen van piloten op zeer uiteenlopende toestellen. Vooralsnog zijn er geen plannen om de simulator uit Delft om te bouwen zodat hij zich gedraagt als een JSF. “TU Delft is niet heel dik betrokken bij de plannen. We hadden bijvoorbeeld een goede bijdrage kunnen leveren bij de ontwikkeling van computerbesturingen en de evaluatie van de besturingseigenschappen in de simulator”, aldus Mulder. De bedrijven die actief bezig zijn met de JSF hebben zich verenigd in het Nifarp, het Netherlands Industrial Fighter Aircraft Replacement Platform. Onder hen ook Baan, dat software gaat leveren voor de ondersteuning van de productie door middel van ERP en supply-chain beheerssoftware. Een groot deel van het ICT-gerelateerde werk zal overigens worden gedaan door Philips Electronics, de Thales Group (het vroegere Hollandse Signaal) en Atos Origin Engineering Services. Deze drie komen van oudsher uit dezelfde (Philips-) hoek. Philips zelf richt zich op spraaktechnologie, terwijl Thales de draagbare stroomvoorziening binnen het vliegtuig voor zijn rekening neemt. Atos Origin speelt een belangrijke rol bij het testen van de onderdelen voor de JSF. Daarbij zal vooral gekeken worden of wordt voldaan aan de ruimtelijke specificaties, zodat alle componenten goed op elkaar passen. De Amerikaanse bouwers van de JSF stellen daar namelijk zeer hoge eisen aan.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in