Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse pc-markt blijft kwakkelen

Net als vorig jaar zal de pc-markt in Nederland in 2001 niet of nauwelijks groeien. Vooral met de verkoop van consumenten-pc's is het dit jaar kommer en kwel. Fabrikanten met een sterke merknaam, een complete productlijn en de daadkracht om in een krimpende markt te overleven, hebben dit jaar de beste overlevingskansen. Deze uitspraken doet marktonderzoeker IDC op grond van definitieve cijfers over de pc-verkopen in 2000.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Vorig jaar zijn in Nederland 1,7 miljoen pc's over de toonbank gegaan. Dat waren er 1,8 procent minder dan in 1999. In West-Europa als geheel groeide het aantal verkochte machines nog met 7,8 procent. Compaq was in Nederland lijstaanvoerder met 25 procent van de verkochte pc's, gevolgd door Dell (11 procent), NEC (10 procent), HP (8 procent) en Fujitsu Siemens met eveneens 8 procent. Veel fabrikanten zagen hun verkopen in Nederland dalen. Vooral de zakelijke markt was volgens IDC-analist Annelinda Koldewe 'zeer zwak'. Zo verloren Compaq en Dell elk bijna 7 procent, terwijl HP een lichte groei vertoonde. Een uitspringer, met 53 procent groei, was het Japanse NEC. In het consumentensegment is NEC met zijn merk Packard Bell koploper. De verkoop van bureau-pc's daalde in Nederland met 6,9 procent, waarbij Compaq de grootste leverancier was. Alleen door de groei van het aantal verkochte notebooks met 20,3 procent bleef de pc-markt als geheel nog enigszins overeind. Ook producenten van consumenten-pc's kwamen vorig jaar nog als winnaars naar voren, maar volgens Koldewe 'zijn dit jaar de consumenten de boosdoeners'. (gke)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in