Overslaan en naar de inhoud gaan

Online reclamebestedingen in Europa dalen

De malaise in de dotcom-sector heeft zijn weerslag op de online reclame-inkomsten. In de Verenigde Staten daalden de online reclamebestedingen voor het eerst sinds jaren. De omzet daalde in het derde kwartaal van 2000 met 6,5 procent ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van het Internet Advertising Bureau.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Ook in Europa is deze ontwikkeling te zien. Volgens de Internet AdWatch Spending Monitor van Onderzoeksbureau Forrester, daalden de online reclamebestedingen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland in de laatste maanden van vorig jaar. Diverse landen, waaronder Zweden en Groot-Brittanië, melden ook de eerste maanden van 2001 een daling. Er werd wel meer reclame ingekocht, maar tegen lagere tarieven. Toch is Forrester Research optimistisch over de ontwikkelingen in 2001. Het bureau voorspelt een stijging van 70 procent in online reclamebestedingen in Europa. Vooral de tweede helft van dit jaar zal een stijging te zien geven. De totale omzet voor online reclame in Europa wordt geschat op 1,2 miljard euro. Tegen 2005 zal dit bedrag volgens Forrester zijn gestegen tot 6 miljard euro. Dit komt neer op 5 procent van alle reclamebestedingen. (esc)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in