Overslaan en naar de inhoud gaan

3Com wil na overname weg omhoog vinden


Waarom laat 3Com zich overnemen en wat zien de nieuwe eigenaren in het bedrijf?
Ansley: We willen doen wat goed is voor onze aandeelhouders. Het bod ligt 44 procent boven de laatste slotkoers, dat is heel redelijk. Bain Capital is een van de beste private investeerders in de VS. We zijn opgetogen dat we hun management­ervaring in huis halen. Voor Bain is 3Com mede interessant vanwege onze positieve kasstroom. Vorig jaar leverde dat 166 miljoen dollar op.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock


Het is briljant dat ze Huawei erbij betrekken. In 2004 vormde 3Com met Huawei de joint venture H3C. Afgelopen november hebben wij hun belang van 49 procent overgenomen. Het riskante was dat Huawei contractueel vanaf november 2008 met ons zou mogen concurreren. Huawei is een bedrijf van respectabele omvang. Ik heb ze veel liever aan onze kant.

Sommigen zien in de acquisitie een bewijs voor de groeiende economische macht van China. Trekt Huawei straks bij 3Com aan de touwtjes?

Ansley: Nee. Huawei krijgt een minderheidsbelang. Ze zijn niet actief bij de bedrijfsvoering betrokken. Ik neem aan dat ze in onze raad van commissarissen veel minder zetels zullen krijgen dan Bain Capital. Huawei blijft producten van ons afnemen. Nu is dat circa 30 procent van H3C’s totale productie. In feite verwachten we een nauwere technologische en commerciële alliantie met Huawei.Kunnen we H3C als de groeimotor van 3Com zien?
Ansley: Niet zozeer H3C als wel China. Vorig kwartaal realiseerde 3Com 48 procent van zijn omzet in China (en 22 procent in Emea). De markt waar wij ons op richten groeit in China jaarlijks met 14 procent, in Emea met 9 procent en in Noord-Amerika maar met 5 procent. In China heeft H3C met netwerkapparatuur een groter marktaandeel dan Cisco.
H3C verkoopt in China veel producten die ze nog niet naar andere werelddelen leverden, zoals storage area networks (SAN’s) en IP-bewakingssystemen. Als we de integratie van H3C voortvarend doorzetten, gaan onze klanten meer profiteren van onze ontwerp- en ontwikkelingscapaciteit in China. Dat biedt ons een enorm prijsvoordeel in de markt.Van de producten die we in Emea verkopen, is nu al 40 procent van H3C afkomstig. Ik zie dat percentage nog toenemen.

Ooit was 3Com een grote naam in netwerkland. Na de internethausse is het bedrijf in een neerwaartse spiraal geraakt. Heeft 3Com nu de weg omhoog gevonden?

Ansley: Deze hele bedrijfstak kreeg in 2000 te maken met een neergang. 3Coms kernactiviteit, de Data Voice business unit, heeft het moeilijk gehad. We hebben fouten gemaakt, maar krabbelen nu weer overeind. Er is sprake van een ommekeer. Zo was de eerstelijns dienstverlening uitbesteed aan een externe partij. Dat werkte niet, je moet als leverancier direct met je klanten praten. Direct na zijn aantreden heeft CEO Edgar Masri vele miljoenen dollars uitgetrokken om de uitbesteding terug te draaien. Als klanten nu de telefoon pakken, krijgen ze weer een 3Com-medewerker aan de lijn.

Ook als je onze laatste financiële cijfers vergelijkt met die van twee jaar geleden, zie je een verschil van dag en nacht. In Emea zijn we weer winstgevend en is de omzet drie kwartalen op rij gegroeid. Nadat ik tien maanden geleden de leiding over 3Com Emea kreeg, heb ik het gebied opgedeeld in tien regio’s met hun eigen winst- en verliesverantwoordelijkheid.

Hoe staat 3Com er in de Benelux voor en wat zijn de plannen?
Rentenaar: We zijn goed op weg. Ook in de Benelux maken we winst. We hadden altijd een kanaalorganisatie die de contacten met distributiepartners onderhoudt. Maar op dit moment investeren we zwaar in een directe verkooporganisatie, al blijft de levering (fulfillment) altijd via partners lopen. We willen zelf onze klanten beter leren kennen, directe contacten onderhouden. Wij willen de motor zijn voor het creëren van de vraag. Vorige week hielden we een seminar in Zeist waar veel eindgebruikers op afkwamen. We krijgen goede feedback, mensen praten weer over ons.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in