Overslaan en naar de inhoud gaan

De peiling: Aan welke communicatiediensten gaf u meer geld uit?

"Op mijn rekening voor m’n vaste telefoon is het bellen naar mobiele nummers verreweg de grootste post", laat H. Muller weten. "Dat was vijf jaar terug heel anders. Daar komt nog bij dat m’n kinderen weinig oog hebben voor ‘bewust bellen’. Ik moet er voortdurend op hameren dat ze gesprekken naar een mobiel nummer zo kort mogelijk moeten houden."
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Het zijn niet zo zeer de tarieven van telecommunicatie die zijn gestegen, want die vertonen al jaren een dalende trend. Het gebruik is echter verveelvoudigd, constateert Rob Tito. "De belangrijkste groeier is e­mail, die voor de meeste bedrijven ­ en particulieren ­ een defacto communicatiemiddel is geworden. Fenomenen als sms’en zijn zeker binnen de groep jongeren gemeengoed geworden, ondanks de nog steeds hoge kosten die aan sms verbonden zijn (in vergelijking met ‘gsm naar gsm’­gesprekskosten). Ook die tarieven dalen steeds verder, maar de volumegroei zal voorlopig wel blijven aanhouden." Hanke Boer, woordvoerster van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) kan de constatering van de Oeso niet staven met eigen cijfers. Zij zegt echter dat ook in de methodiek van het Nibud communicatie een veel belangrijker plaats heeft gekregen. "Het pakket voor gezinnen met een minimuminkomen verdelen wij in een basispakket en een restpakket. De telefoon verhuisde onlangs van het restpakket naar het basispakket, omdat wij vinden dat deze voorziening belangrijk is om sociale uitsluiting te voorkomen. De internetverbinding valt onder de telefoonkosten. Om die reden hebben we ook een computer in het basispakket voor gezinnen met kinderen ingebracht."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in