Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Een miljard extra omzet ligt eenvoudigweg voor het grijpen’

Het was niet alleen peptalk wat Emblaze-directeur en oprichter Sharon Carmel in petto had voor zijn gehoor. Carmel stak de verzamelde telecombobo’s in Seoul een hart onder de riem met overtuigende argumenten en rekensommetjes.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Volgens de analisten van Ovum duurt het nog zeven jaar voordat de verschillende 3G-netwerken de markt domineren. Weliswaar worden de eerste netwerken dit jaar uitgerold, maar de capaciteit is beperkt en het gebruik peperduur zodat voorlopig alleen de ‘pioniers’ er gebruik van maken, voorspelt Carmel. “GPRS biedt echter soortgelijke mogelijkheden tegen slechts een fractie van de investeringen. De bedrijven betaalden samen voor UMTS-licenties in Groot-Brittannië 34 miljard pond. Nu moeten ze nog miljarden ophoesten voor de aanleg van het netwerk. Het opwaarderen van alle GSM-netten in de UK naar GPRS, kost 100 miljoen pond.” MultiMediaMessaging (MMM) is de toepassing die geld moet opleveren, meent Carmel. “Video-mail bijvoorbeeld werkt prima via GPRS. Het voordeel is dat het niet real-time wordt afgespeeld en het bestand dus eerst in zijn geheel wordt binnengehaald. Op die manier kan de beperkte bandbreedte efficiënt benut worden.” De belangrijkste hobbel op weg naar multimedia-diensten ligt bij de beschikbaarheid van de toestellen. Drie types apparaten lenen zich voor deze toepassingen. De smart phones, oftewel telefoons met extra geheugen, een kleurenscherm en eventueel een webcam, komen nog dit jaar op de markt. Palm-achtige toestellen met grote schermen van 320 bij 240 pixels komen pas volgend jaar in massaproductie omdat de benodigde high-resolution schermen nog maar mondjesmaat leverbaar zijn. De eerste handhelds met 640 pixels breed kleurenscherm en toetsenbord komen ook dit jaar in de winkel. Waarmee Carmel maar wilde zeggen dat zijn toehoorders binnen nu en een jaar hun multimediadiensten op orde moeten hebben. Hij rekende hen voor wat een gemiddelde telecomaanbieder met zeven miljoen abonnees de komende jaren kan verwachten. Van die zeven miljoen zwicht veertig procent binnen drie jaar voor deze mobiele diensten, in het model dat Carmel hanteert. Een voetbalfan betaalt volgens Carmel grif 75 dollarcent voor een tien seconden durend fragment van een goal van zijn club. Transmissie- en afschrijvingskosten voor de telco ongeveer 10 dollarcent. Over vijf jaar levert alleen de goalservice de aanbieder 135 miljoen dollar per jaar op. Video-greetings, en videomail voor dating maar ook voor klantenservice zijn samen goed voor 250 miljoen dollar. Nieuws en ticketsservices verdubbelen dat bedrag. Pakweg een miljard dollar extra omzet ligt bij wijze van spreken voor het grijpen voor de zo sombere telecombedrijven. “De zeven vette jaren liggen voor ons,” verwijst Carmel naar de bijbel. De luisteraars zijn geneigd het verhaal enigszins te relativeren: Carmel is tenslotte de leverancier van de benodigde technologie. Maar een beetje hoop geeft zijn verhaal wel.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in