Eerste internet-tv's verschijnen op de markt
Met internet, draadloos of via een kabel, hopen de televisiefabrikanten de verkopen een nieuwe impuls te geven. In 2008 werden in Nederland ruim een kwart meer platte tv's verkocht.
De meeste bedrijven hebben de afgelopen jaren vooral ingezet op grotere en dunnere beeldschermen en verbetering van de beeldkwaliteit. Nu moeten ook extra toepassingen de consument overhalen om een nieuwe televisie aan te schaffen.
Voor internettelevisie, ook wel Teletekst 2.0 genoemd, moeten kopers flink de portemonnee trekken. De goedkoopste modellen komen net onder de 1000 euro uit. Dit kan oplopen tot 2000 euro, of, afhankelijk van het beeldformaat, ver daarboven.
Raymond Mesterom, marketingmanager van Samsung Benelux, denkt dat consumenten ondanks de economische crisis nog wel geld voor een televisie willen uitgeven. "Ik ben niet zo pessimistisch. Ik verwacht dat de markt enkele procenten kan groeien. Consumenten zoeken meer entertainment thuis. In Nederland is bovendien gebleken dat ze erg geïnteresseerd zijn in nieuwe snufjes." De variatie in het aanbod is groot. Sony en Samsung kiezen er bijvoorbeeld voor om controle te houden over het internetaanbod. Gebruikers van de nieuwste Philips-tv's kunnen vrij surfen op het internet.
Bij Sony-toestellen is de informatievoorziening vooralsnog beperkt tot rss-readers voor nieuws en kalender-, alarm- en klokfuncties. Samsung mikt op meer toepassingen. Het concern hoopt binnenkort daarvoor ook samenwerkingsverbanden te sluiten met populaire Nederlandse sites. Philips heeft al diverse lokale partijen gestrikt, zoals Buienradar, Iens en de Nederlandse Spoorwegen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee