Gratis internet geen stimulans voor innovatie
“Het aanbod van KPN heeft bij de start in 2004 goed gewerkt en doet dat weer voor een groot deel van de scholen”, zegt Marieke van de Ree, adviseur onderwijs van Nederland Breedbandland. “De komende drie jaar gaan scholen naar verwachting meer breedbandtoepassingen gebruiken. Dan lopen zij al snel tegen de beperkingen aan. Bij videoconferencing heb je niet veel aan 2 Mbps.” Nu al ervaart 30 procent van de ‘voorlopende’ scholen de verbindingscapaciteit als een belemmering voor het gebruik van breedbandtoepassingen, blijkt uit onderzoek van Dialogic in opdracht van NBL, Surfnet en Kennisnet Ict op school.
KPN biedt instellingen ook een glasvezelaansluiting aan. Die kost 399 euro per maand, exclusief de kosten voor aansluiting wanneer deze langer is dan een kilometer. Zo’n 18 procent van de ‘vooruitstrevende’ scholen die Dialogic ondervroeg, maakt al gebruik van glasvezel. Vaak hebben zij zelf glas aangelegd, al dan niet samen met andere scholen. Het Cookbook van het project Samen snel op glas laat zien dat deze scholen 235 tot 395 euro per maand kwijt zijn aan deze verbindingen, exclusief de eenmalige aansluitkosten van 1000 tot 3000 euro. Van de scholen zonder glasvezel geeft in het basisonderwijs eenderde en in het voortgezet onderwijs ruim de helft aan interesse te hebben.
Maar uit TNS Nipo-cijfers blijkt ook dat voor 71 procent van de scholen de prijs nog altijd doorslaggevend is. Of het aanbod van KPN daadwerkelijk remmend werkt op de onderwijsvernieuwing met ICT, durft Loukie Levert, zegsvrouw van Kennisnet Ict op school, niet te zeggen. “Wij raden scholen aan hun visie op het gebruik van ICT scherp te houden. Bij videoconferencing kom je eerder barrières tegen dan wanneer internet alleen als onderwijsondersteuning dient.”