Overslaan en naar de inhoud gaan

Gratis internet geen stimulans voor innovatie

Driekwart van de onderwijsinstellingen maakt gebruik van gratis internet, sinds KPN dit vanaf 2004 aan scholen aanbiedt. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo voor de stichting Kennisnet Ict op school. In het nieuwe aanbod van KPN krijgen schoolvestigingen een 2‑Mbps SDSL-verbinding. Daarnaast kunnen zij School Online gebruiken, een dienst die toegang biedt tot digitaal lesmateriaal, e-mail en back-up-oplossingen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock


“Het aanbod van KPN heeft bij de start in 2004 goed gewerkt en doet dat weer voor een groot deel van de scholen”, zegt Marieke van de Ree, adviseur onderwijs van Nederland Breedbandland. “De komende drie jaar gaan scholen naar verwachting meer breedbandtoepassingen gebruiken. Dan lopen zij al snel tegen de beperkingen aan. Bij videoconferencing heb je niet veel aan 2 Mbps.” Nu al ervaart 30 procent van de ‘voorlopende’ scholen de verbindingscapaciteit als een belemmering voor het gebruik van breedbandtoepassingen, blijkt uit onderzoek van Dialogic in opdracht van NBL, Surfnet en Kennisnet Ict op school.
KPN biedt instellingen ook een glasvezelaansluiting aan. Die kost 399 euro per maand, exclusief de kosten voor aansluiting wanneer deze langer is dan een kilometer. Zo’n 18 procent van de ‘vooruitstrevende’ scholen die Dialogic ondervroeg, maakt al gebruik van glasvezel. Vaak hebben zij zelf glas aangelegd, al dan niet samen met andere scholen. Het Cookbook van het project Samen snel op glas laat zien dat deze scholen 235 tot 395 euro per maand kwijt zijn aan deze verbindingen, exclusief de eenmalige aansluitkosten van 1000 tot 3000 euro. Van de scholen zonder glasvezel geeft in het basisonderwijs eenderde en in het voortgezet onderwijs ruim de helft aan interesse te hebben.
Maar uit TNS Nipo-cijfers blijkt ook dat voor 71 procent van de scholen de prijs nog altijd doorslaggevend is. Of het aanbod van KPN daadwerkelijk remmend werkt op de onderwijsvernieuwing met ICT, durft Loukie Levert, zegsvrouw van Kennisnet Ict op school, niet te zeggen. “Wij raden scholen aan hun visie op het gebruik van ICT scherp te houden. Bij videoconferencing kom je eerder barrières tegen dan wanneer internet alleen als onderwijsondersteuning dient.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in