Groei verkoop mobieltjes slaat om in krimp
Als gevolg daarvan was de afzetgroei ten opzichte van het derde kwartaal (2 procent) lager dan ooit tevoren.
Distributeurs en detailhandel sloegen in het vierde kwartaal 297,3 miljoen mobieltjes in ('sell-in'), terwijl ze 314,7 miljoen toestellen aan eindgebruikers wisten te slijten ('sell-through'). Zo'n verschil tussen in- en verkoop heeft Gartner ook niet eerder meegemaakt. Het betekent dat verkopers hun voorraden drastisch hebben verminderd omdat ze zich geen grote kapitaalinvestering in niet verkochte producten kunnen veroorloven. Gartner-analist Carolina Milanesi verwacht dat distributeurs en winkeliers hun voorraden pas in de tweede helft van dit jaar aanvullen, maar stabilisering van de markt laat tot 2010 op zich wachten.
Marktleider Nokia heeft zijn voorsprong in 2008 nog iets vergroot. De Koreaanse fabrikanten Samsung en LG rukken op, terwijl Sony Ericsson licht terugviel en Motorola zware averij opliep.
Wereldmarkt mobiele telefoons, 2008 (in miljoenen stuks)
Fabrikant | Aantal 2008 (miljoenen) | Aantal 2007 (miljoenen) | Aandeel 2008 (%) | Aandeel 2007 (%) |
Nokia | 472,3 | 435,5 | 38,6 | 37,8 |
Samsung | 199,2 | 154,5 | 16,3 | 13,4 |
Motorola | 106,6 | 164,3 | 8,7 | 14,3 |
LG | 102,6 | 78,6 | 8,4 | 6,8 |
Sony Ericsson | 93,4 | 101,4 | 7,6 | 8,8 |
Overigen | 248,2 | 218,6 | 20,4 | 18,9 |
Totaal | 1.222,2 | 1.152,8 | 100 | 100 |
Bron: Gartner, maart 2009
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee