Hard gevecht om markt voor internettelefonie
De VP5500 oogt als een regulier GSM toestel, maar werkt uitsluitend via WiFi met een ADSL- of kabelverbinding. Er zit een videocamera ingebouwd die 240 graden gedraaid kan worden. Spraak wordt afgewikkeld via het IP-protocol. De communicatie loopt via een basisstation dat aan het ADSL- of kabelmodem wordt gekoppeld. Met de mobiele telefoon is geen regulier GSM-verkeer mogelijk. Primeur Nederland krijgt de primeur van de videofoon, aldus Rudy Provoost, directeur van Philips Consumer Electronics. In de loop van 2006 zal het apparaat ook elders in Europa geleverd worden, wellicht met software van Skype. De samenwerking met dit Luxemburgse bedrijf zal niet exclusief zijn, zo zegt Philips, al was het maar omdat Skype zijn marktaandeel weer even snel kan verliezen. De VP5500 komt niet zomaar uit de lucht vallen. KPN Telecom introduceert het apparaat deels uit defensieve overwegingen. Het telecombedrijf raakt steeds meer klanten voor vaste telefonie kwijt. Enerzijds aan ‘carrier select’- aanbieders als Tele2, anderzijds aan kabelbedrijven. In veel gevallen kan tegen sterk gereduceerd tarief via het IP-protocol onbeperkt gebeld worden, in elk geval naar nummers binnen Nederland. Soms zelfs met behoud van het bestaande telefoonnummer en het bestaande telefoontoestel. Daarnaast dreigt er concurrentie van grote webportalen als Yahoo, America Online en Microsoft, die hun berichtendiensten (Instant Messaging) uitbreiden met internet telefonie (VoIP). Zoekmachine Google lanceerde een dezer dagen al een eigen variant, Google Talk. Toegegeven: in dit geval zijn gebruikers weer aangewezen op hun pc of laptop, maar omdat gesprekken van pc tot pc niets kosten, zullen prijsbewuste consumenten steeds vaker een beroep doen op diensten als die van Skype, Google of Microsoft. Dat blijkt alleen al uit de cijfers: Skype heeft volgens de laatste tellingen 51 miljoen gebruikers, en met SkypeIn kan tegen extra betaling zelfs een ‘heus’ telefoonnummer aan de software worden gekoppeld. Naast Skype zijn er de afgelopen maanden nog talloze kleinere spelers bijgekomen, zoals Gizmo en VoiceStick. Het echte marketinggeweld moet nog losbarsten. Microsoft nam onlangs Teleo over, wiens telefoniesoftware in MSN Messenger zal worden geïntegreerd. America Online zal op zijn beurt de bestaande samenwerking met Net2Phone herzien en een verbeterde versie van zijn internettelefoon introduceren. Eigenlijk is er voor consumenten dan ook geen reden meer om nog langer aan de reguliere telefoon vast te houden. Veel gebruikers doen die toch al de deur uit omdat ze via hun mobiele telefoon beter bereikbaar zijn en maandelijkse kosten uitsparen. De concurrentie speelt zich nu dan ook af op het terrein van internettelefonie. Consumenten moeten worden gelokt met aantrekkelijke prijzen of apparaten als de videofoon. De strijd op de markt zal zich echter niet beperken tot het vaste net. Ook steeds meer mobiele telefoons worden van IP-telefoniesoftware voorzien. Technisch gezien is dat overigens niet echt verstandig. Het reguliere spraakverkeer vergt minder bandbreedte dan IP-telefonie en is dus ook bij matige ontvangst robuuster. Maar IP-telefonie is alleen al vanwege de kosten niet meer tegen te houden.