HP stopt met verkoop iPod
Met het verbreken van het pact met Apple ontmantelt topman Mark Hurd de erfenis van zijn voorganger Carly Fiorina nog weer iets meer. Fiorina sloot de overeenkomst voor wederverkoop van de iPod begin 2004 en maakte deze in januari 2004 samen met Steve Jobs bekend op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Volgens analisten was de deal gunstiger voor Apple dan voor HP. Apple kreeg dankzij de samenwerking toegang tot pakweg 110.000 verkooppunten wereldwijd. HP kreeg in ruil daarvoor de beschikking over een digitaal hebbedingetje dat zich, ook al waren er enkele aanpassingen doorgevoerd zoals een HP-logo, niet wezenlijk onderscheidde van het Apple-apparaat. HP’s distributiekanaal was goed voor ongeveer 5 procent van de iPod-verkopen. Het afgelopen kwartaal verkocht Apple in totaal 6,2 miljoen van die muziekspelers met een gezamenlijke waarde van 1,1 miljard dollar. Eén stukje van de Fiorina-erfenis kan Hurd volgens de Wall Street Journal niet meteen opruimen: als onderdeel van de overeenkomst is het HP tot augustus 2006 niet toegestaan een met de iPod concurrerende muziekspeler van eigen makelij of van een derde te verkopen. (Jelle Wijkstra)