Overslaan en naar de inhoud gaan

HP wil zich profileren op markt voor notebooks

De sfeer was upbeat, vorige week in het Grand Hyatt in het hartje van San Francisco, waar Hewlett Packard zeven nieuwe notebooks lanceerde, samen met een nieuwe reclamecampagne van Goodby, Silverstein & Partners, die het Amerikaanse bedrijf nadrukkelijker op de kaart moet zetten als leverancier van notebooks. "Dell heet goedkoop te zijn, maar wij bieden een betere prijs/kwaliteit verhouding", aldus Tony Bradley, hoofd van de Personal Systems Group, tijdens de HP Mobility Summit.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De introductie betekent in meerdere opzichten een ommezwaai voor het bedrijf. Zo richt HP zich niet uitsluitend meer op de zakelijke markt. Consumentennotebooks met het Media Center van Microsoft mogen zich volgens Bradley in een even grote populariteit verheugen. Opvallend Ook verlaat HP het idee dat zakelijke notebooks per definitie zwart moeten zijn, en dus is voor een titaniumkleur gekozen. De notebooks - uitgerust met dualprocessoren van AMD of Intel - variëren van de ultradunne nc2400 tot de veelzijdige tabletPC 4400. Het zijn echter met name de zakelijke modellen die opvallen. Ze zijn voorzien van vingersensors voor beveiligd inloggen en er is een samenwerking aangekondigd met Vodafone, die een 3G of HSDPA abonnement levert in combinatie met de HP notebook 6400. HP sluit niet uit dat er nog meer van dergelijke overeenkomsten worden gesloten. De nieuwe HP notebooks zijn ook schokbestendig. De harde schijf wordt meteen geblokkeerd zodra de notebook op de grond valt. Toegegeven, andere notebookfabrikanten leveren soortgelijke oplossingen, maar volgens HP laat de gevoeligheid van de sensoren nogal eens te wensen over. Bij hevige turbulentie in het vliegtuig weigeren sommige notebooks dienst. Marktleiderschap Met de nieuwe notebooks hoopt HP zich de komende tijd nadrukkelijker op de notebookmarkt te bewegen. Weliswaar is HP op dit terrein in veel landen al marktleider, inclusief Nederland, waar het bedrijf twintig procent van de markt in handen heeft, maar rivalen Acer en Dell volgen op vrij korte afstand en dus is een agressievere aanpak gewenst. "In vrijwel alle delen van de wereld gaat het om deze partijen, in een enkel land is er concurrentie van Lenovo en Toshiba", aldus Bradley. Bradley ziet de notebook- en PDA-markt als de belangrijkste groeimarkten voor HP. Mobiele e-mail stuwt met name de markt voor PDA’s. De nieuwste modellen van HP’s palmcomputers zijn dan ook standaard voorzien van WiFi, Bluetooth en GPRS telefonie. In veel landen is HP nummer twee met zijn iPaq Windows Mobile PDA’s, ondanks hevige concurrentie van smart phones. Bradley, die zelf van PDA-fabrikant PalmOne komt, wil echter niet de kant op van Nokia. "Ik zie ons geen smart phones maken, ik zou niet weten hoe we ons daarin kunnen onderscheiden." Ook ziet hij HP op korte termijn geen Ultra Mobile pc’s maken, apparaten die tussen Tablet en palm pc’s in zitten. "We volgen de uiteraard de ontwikkelingen, maar we denken met de huidige oplossingen al aan de wensen van onze gebruikers te voldoen." HP blijft de notebooks en PDA’s voorlopig ook op twee manieren leveren: via directe verkoop en via derden. "Het gaat erom dat je keuze kunt bieden, de een wil snelle levering, de ander wil kunnen configureren. Het zijn complementaire kanalen."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in