ICT-sector grossiert in ‘gratis’ promoties
Volgens Lex Verweij, ‘practice leader reward & performance management’ van Towers Perrin te Amsterdam, is een gemiddelde stijging per functieniveau van 6 procent normaal. “De belangrijkste oorzaak voor de dalende salarissen zijn promoties zonder stijging van salaris die in de ICT plaatsvinden. Het is zelfs zo dat er bijna geen promoties meer zijn, waarbij het salaris wèl stijgt.” “Bedrijven hebben geen andere keuze”, zegt Andre Preijde, personeelsmanager van ICT Automatisering te Barendrecht. “De loonruimte is de afgelopen jaren extreem geweest en de medewerkers zullen, cru gezegd, mee moeten bloeden. Collectief, maar ook individueel bij een promotie het salaris ‘handhaven’ komt veel voor. Zeker als er een acceptabel en marktconform salaris blijft staan.” Volgens Preijde hebben de promoties zonder loonsverhoging geen effect op de salarisschalen. “Die blijven gewoon staan. In de aanvangssalarissen is de marktwerking het sterkst zichtbaar. Die zijn de afgelopen maanden fors ingezakt en salarissprongen van 6 tot 15 procent komen niet meer voor.” Dood in de pot Jan Paul Veenhuizen, ICT-bestuurder van FNV Bondgenoten, ziet grote bezwaren kleven aan wat hij ‘klatergoud’ noemt. “Het is de dood in de pot van het personeelsbeleid. Bedrijven die het doen hebben geen deugdelijk loongebouw of helpen de bestaande loonstructuur hiermee om zeep. Een salarisgebouw is een structuur van functies en daaraan gekoppelde salarissen. Als je aan die verhoudingen gaat rommelen, stort de boel in.” In veel detacheringscontracten is een clausule opgenomen die een tariefverhoging van een gedetacheerde in geval van promotie rechtvaardigt. Volgens Arie Herweijer, ex-Origin- en nu directeur van ConnectValues, worden de promoties niet gebruikt om de tarieven omhoog te krijgen. “In de huidige markt kan er geen sprake zijn van tariefverhoging. Gemiddeld zijn de detacheringstarieven met 25 tot 50 procent gedaald. De druk is evident. Zelfs enkele jaren geleden was een tariefverhoging wegens promotie, waarbij de consultant hetzelfde werk bleef doen, al nauwelijks te realiseren.” Volgens Veenhuizen van FNV Bondgenoten zijn de promoties schone schijn: “Mensen zijn blij met een ander naampje en pikken het kennelijk. Het is een zoethoudertje om mensen koest te houden. Het symbolische en emotionele effect van zo’n promotie moet niet worden onderschat.”