Lagere winst KPN in vierde kwartaal
Over het vierde kwartaal kwam het nettoresultaat uit op 426 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode een jaar eerder 622 miljoen euro. Over heel 2006 bedroeg de nettowinst 1,5 miljard euro tegenover 1,45 miljard een jaar eerder. De omzet over het vierde kwartaal daalde van 3,2 miljard tot 3 miljard euro. De vaste divisie van KPN heeft in toenemende mate last van concurrentie. De kabelbedrijven in Nederland bieden tegenwoordig ook zelf telefonie en internet aan. Steeds minder mensen willen dan ook gebruik maken van een vaste telefoonlijn van KPN en stappen liever over op bijvoorbeeld internetbellen. In het vierde kwartaal verloor het concern 130.000 vaste aansluitingen. Daar staat wel tegenover dat internetbellen van KPN populair is, aldus de onderneming zelf. Deze dienst telt meer dan een half miljoen klanten. Zo populair zelfs dat de klantenservice de vraag niet meer aankan. Bij 5 procent van de klanten zijn ,,complexe'' problemen ontstaan. KPN gaat meer monteurs en telefonistes inzetten. De vaste divisie behaalde over 2006 een bedrijfsresultaat van 1,4 miljard euro tegenover 1,5 miljard euro een jaar eerder. De omzet daalde van 6,9 miljard euro tot 6,6 miljard. De mobiele divisie van KPN is in Nederland sneller gegroeid dan de markt. KPN kreeg er 159.000 klanten bij. Het totaal aantal mobiele bellers bij het concern bedraagt inmiddels 8,6 miljoen, een toename van 7 procent. In Duitsland presteert de dochter E-Plus goed. Het aantal klanten bleef groeien onder meer dankzij de introductie van prijsvechtersmerken. De winstgevendheid bij E-Plus is hersteld. Het bedrijfsresultaat nam toe van min 5 miljoen euro in 2005 tot een plus van 227 miljoen euro afgelopen jaar. Over de prestaties van de Belgische mobieletelefoniedochter Base is KPN ook te spreken. KPN kondigde in 2005 aan tot 2010 zo'n 8000 banen te willen schrappen. Deze reorganisatie ligt op schema. Sinds eind 2004 is het aantal arbeidsplaatsen met 3673 gedaald. (anp)