Markt mobiele virtuele operators springlevend
De top-5 bestaat uit Lebara, Lycamobile, Tele2, Ortel en AH Mobiel (Albert Heijn). Het zogeheten ‘etnische’ segment is dominant, met een gezamenlijk marktaandeel van 47 procent. Telecompaper doelt hiermee op virtuele operators die zich richten op inwoners met een specifieke etnische achtergrond, zoals Marokkaanse, Turkse en Surinaamse Nederlanders. Telecompaper noemt het etnsiche segment “sterk verzadigd en heel concurrerend”.
Op basis van de ‘rapportcijfers’ die Telecompaper uitdeelt (0 tot 5 sterren) blijkt dat slechts 1 bedrijf 5 sterren verdient (Tele2 Mobiel). Dan zijn er nog 8 bedrijven met 4 sterren. De rest scoort lager. Sinds het vorige rapport is de kwaliteit volgens de onderzoekers gedaald. Veel VO’s hebben te weinig klanten en doen niet genoeg aan marketing, meent analiste Alehandra van de Roer.
Het totale aantal klanten groeide tussen het eerste en het derde kwartaal licht, tot een totaal van 3,1 miljoen. Virtuele operators hebben nu 14,6 procent van de totale markt voor mobiele telefonie in Nederland in handen. Dat is ongeveer evenveel als een half jaar geleden. Een jaar terug hadden ze nog 16,9 procent van de markt in handen.
Met een aandeel van 66 procent blijft KPN verreweg de grootste netwerkexploitant waar de VO’s hun tikken inkopen. T-Mobile zit op 24 procent en Vodafone op 9 procent.
Het overgrote deel van de VO’s blijft diensten aanbieden op basis van betaling achteraf (postpaid), maar het leeuwendeel van de klanten (70 procent) heeft gekozen voor een prepaid-aanbieding. Datadiensten zijn een nog weinig ontgonnen gebied voor de VO’s. Telecompaper denkt dat ze moeilijk voet aan de grond krijgen door relatief hoge groothandelsprijzen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee