Mobiele markt trotseert recessie
Vergeleken met het vierde kwartaal van 2008 daalde de omzet met 1,1 procent, maar Telecompaper schrijft dat toe aan seizoensinvloeden. KPN zag als enige kans zijn omzet uit mobiele diensten van kwartaal op kwartaal te laten groeien (plus 1,2 procent). Zowel bij T-Mobile als Vodafone liepen de inkomsten met circa 3 procent terug.
KPN verstevigde in het eerste kwartaal zijn positie als marktleider, met een aandeel van 47 procent in de totale omzet. Vodafone kroop iets omhoog naar 28,6 procent, terwijl T-Mobile terugviel van 25,9 naar 24,4 procent.
Nederland telde eind maart 21,1 miljoen mobiele abonnementen, wat per definitie inhoudt dat sommigen meer dan één abonnement hebben. De marktpenetratie (de verhouding tot het inwonertal) groeide van jaar op jaar van 120,6 naar 127,6 procent.
Telecompaper stelt zijn prognose voor de ontwikkeling van de mobiele markt in de periode 2008-2013 naar beneden bij. Het onderzoeksbureau gaat nu uit van een gemiddelde jaarlijkse groei met 1,4 procent, om in 2013 uit te komen op een omzet van ongeveer 6,9 miljoen euro.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee