Moovly vindt vers geld en lonkt naar de VS
Het idee voor de toepassing ontstond in de kantoren van Instruxion, het digitale communicatiebureau van Cisco-oudgediende Geert Coppens. Dat bedrijf maakt animatiefilmpjes op maat voor grote ondernemingen zoals Electrabel, SAP, Kinepolis en Atlas Copco.
Omdat de prijs voor dergelijke filmpjes snel kan oplopen (15.000 euro voor enkele minuten is geen uitzondering), groeit de nood aan snellere en vooral goedkopere methodes om animaties te kunnen creëren, updaten en delen. Het team van Instruxion sleutelde lange tijd aan een krachtige en gebruiksvriendelijke applicatie, en heeft die in de hoedanigheid van een aparte start-up in de markt gezet.
Met Moovly kunnen bedrijfsvideo's, productpresentaties, tutorials en banners op een goedkope én flexibele manier worden samengesteld (en gedeeld via sociale media). Objecten en muziekjes uit de Moovly-bibliotheek (of videofragmenten, beelden en geluiden uit een eigen archief) worden via drag and drop samengevoegd op een tijdlijn, waar ze naar hartenlust bewerkt kunnen worden. De interface werd zo eenvoudig mogelijk gehouden om ook gebruikers zonder ervaring een kans te geven. Grafische kennis of programmeerervaring zijn niet vereist.
De basisversie van Moovly is gratis, maar voor een maandelijks bedrag van ongeveer 8 euro kan je upgraden naar een licentie die onder andere toegang biedt tot een ruimere grafische bibliotheek, hogere resoluties en langere content.
Taco Bell
Sinds de lancering in de zomer van 2013 is het aantal gebruikers gegroeid tot ongeveer 275.000. "En er komen dagelijks 1.500 nieuwe gebruikers bij", oppert de tot Belg genaturaliseerde Zuid-Afrikaan Brendon Grunewald, die tevens medeoprichter is van het bedrijfje.
"Tien procent van onze gebruikers is momenteel een betalende klant", klinkt het, "vooral corporates en KMO's. Voorts heeft 75 procent van de niet-abonnees al wel eens betaald voor een extraatje, voor het downloaden van een animatie zonder watermerk bijvoorbeeld. Onze omzet groeit dan ook pijlsnel."
In absolute cijfers is Noord-Amerika de grootste en de snelst groeiende markt. "We zouden dan ook snel een kantoor willen openen in de VS", aldus nog Grunewald. "De bay area behoort tot de mogelijkheden, maar we kijken ook naar Los Angeles en New York. Als je grootste klanten uit de VS komen, is het belangrijk dat je hen daar kan bedienen. Wil je namen? Cisco, Taco Bell en Colgate mogen we noemen, maar het zijn er nog veel meer."
Serie A-ronde
Intussen heeft Moovly in totaal al zo'n 1,2 miljoen euro opgehaald bij een zevental Belgische business angels, waaronder Jan Vorstermans (Qunova), Ben Gheysen (NewsEngine PR en Volta Ventures) en Luc Vanbecelaere (Cisco). De meest recente injectie van 400.000 euro werd zopas afgerond. Onder meer Jonas Dhaenens van Combell stapt mee in het kapitaal van de starter.
"Tot op vandaag zijn we bijna volledig organisch gegroeid, en hebben we weinig in marketing gestoken", vervolgt ceo en medeoprichter Geert Coppens. "Maar om onze groei in enkele nieuwe markten te kunnen versnellen moeten we extra mensen aannemen en moeten we focussen op marketing en sales."
"Daarvoor zullen we trouwens snel nog extra geld nodig hebben. We plannen dan ook een Serie A investeringsronde van nog eens 2,5 miljoen euro, tegen eind maart of bij het begin van het tweede kwartaal. Daarvoor praten we momenteel met fondsen uit België, Groot-Brittannië en de VS. Er is heel wat interesse!"
Bron: Datanews
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee