Napster kost Bertelsmann vele miljoenen
De uitgaven van Napster zijn hiermee echter nog maar begonnen. Het bedrijf hoopt een abonneedienst te creëren die even aantrekkelijk wordt als die van veel grotere organisaties zoals America Online of het Microsoft Network. Hiervoor is een aanzienlijke hoeveelheid geld nodig. Daarnaast is het afkopen van de uitgevers slechts een relatief klein gedeelte van de verwachte uitgaven voor de rechtszaak die nog steeds dreigt voor Napster. Toch blijft Bertelsmann Napster ondersteunen in de risicovolle hoop dat de muziekdienst een belangrijke speler wordt in de markt voor digitale content. Analisten zijn echter skeptisch. In tegenstelling tot bijvoorbeeld America Online, mist Bertelsmann een ervaren divisie voor online-distributie. Het bedrijf hoopt dat manco in de internetstrategie af te dekken door geld te vragen voor het downloaden of uitwisselen van muziek (en later wellicht ook boeken, muziekvideo's en films). Het blijft echter de vraag of de dienst voldoende meerwaarde biedt aan internetgebruikers om de portemonnee te trekken. (gjk) Zie ook onze eerdere berichtgeving:Napster schikt met tekstschrijvers - 25 september 2001