PC-verkoop aan bedrijven groeit 6 procent in januari
De cijfers hebben uitsluitend betrekking op de levering via distributiekanalen en de detailhandel. De directe verkoop van fabrikanten zoals Dell aan eindgebruikers is dus niet inbegrepen. Het onderzoek strekt zich uit tot Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In tegenstelling tot andere onderzoeksbureaus telt Context de werkelijk aan eindgebruikers verkochte aantallen pc's, dus niet de leveringen van fabrikanten aan distributeurs of van distributeurs aan de detailhandel. Notebooks bleven in januari sterk bijdragen aan de groei van de pc-markt in Europa. In het Verenigd Koninkrijk groeide de verkoop van draagbare pc's via de detailhandel het sterkst, met 47 procent ten opzichte van januari vorig jaar. Volgens Context-analist Jeremy Davies is het aandeel van het consumentensegment in de totale pc-verkopen het afgelopen jaar al gestaag gedaald. Volgens hem komt dat zowel doordat het bedrijfsleven weer meer pc's begint te kopen - waardoor het aandeel van het zakelijke segment stijgt - als doordat consumenten zich op de aanschaf van andere elektronica storten. Zo belandde in het laatste kwartaal van 2003 van de totale pc-verkopen 40 procent bij consumenten, terwijl dat in het vierde kwartaal van 2002 nog 56 procent was. (gke)