Pc-verkoop in West-Europa vierde kwartaal lager
Dit betekent een breuk met de trend van de afgelopen jaren. Doorgaans is in het vierde kwartaal sprake van een piek in de pc-afzet, vooral op de consumentenmarkt. Dit als gevolg van de feestdagen.
Deze piek was echter in 2007 minder prominent, in het bijzonder voor wat betreft desktop-pc’s.
Volgens Gartner-analist Ranjit Atwal is in sommige landen, onder meer in Scandinavië, sprake van marktverzadiging. Daarentegen bleven de pc-verkopen in sommige Zuid-Europese landen, zoals Spanje en Portugal, sterk toenemen.
In twee van de drie grootste afzetmarkten bleef de groei onder het Europees gemiddelde steken. Zo kwam de pc-afzet in Duitsland uit op 3,43 miljoen stuks, 7,2 procent meer dan een jaar eerder. In Frankrijk steeg de verkoop met 6,6 procent tot 2,87 miljoen eenheden. Alleen het Verenigd Koninkrijk zat vrijwel op het Europees gemiddelde met een groei van 9,6 procent tot 3,33 miljoen pc’s.
HP zag kans zijn voorsprong verder uit te bouwen door sterker te groeien dan de achtervolgers Acer, Dell en Fujitsu-Siemens. HP’s marktaandeel steeg van 20,8 naar 22,6 procent. Acer klom van 16,3 naar 17 procent. Dell, dat nauwelijks (2,5 procent) meer pc’s verkocht dan een jaar eerder, zag zijn marktaandeel terugvallen van 11,8 naar 11,1 procent. Ook de Japans-Duitse alliantie Fujitsu-Siemens moest een terugval incasseren: van 8,3 naar 7,3 procent. Van de top 5 groeide alleen Toshiba nog sneller dan HP, namelijk met 30,6 procent. Hierdoor kon Toshiba zijn marktaandeel in West-Europa vergroten van 4,7 naar 5,6 procent.
/g.kelfkens@sdu.nl