Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Search’ vindt markt tussen Google en BI

Fast Search & Transfer (FAST) is een van de bedrijven die – niet onverdienstelijk – andere bedrijven proberen duidelijk te maken dat voor het zoeken van informatie Google lang niet altijd de aangewezen technologie is.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Zeker als je je klanten, partners of medewerkers publieke en verborgen informatie zo goed mogelijk wilt aanreiken, kun je er niet op vertrouwen dat Google ze complete info geeft, ze de structuur biedt die je eigen site mogelijk maakt en klanten niet meteen weer naar de concurrent laat springen.
Maar ondanks het feit dat zowel Gartner als Forrester het Noorse FAST als ‘leider’ in de zoektechnologiemarkt omschrijven (naast Autonomy en Endeca), moet het bedrijf zich voortdurend van het Google-spook ontdoen. Is het tenslotte niet eenvoudig een Google-appliance te installeren om iedereen in het bedrijf van gangbare zoektechnologie te voorzien?
Björn Olstad, chief technology officer van FAST, ontkent heftig. “Een Google-appliance is niet configureerbaar en werkt voor iedereen op dezelfde manier als de website. Voor een kleine afdeling kan dat handig zijn, maar in een groter bedrijf waar je ook informatie uit bedrijfsapplicaties en verkoopsystemen wilt doorzoeken, heb je meer nodig.”

Zoekplatform
FAST levert een ‘zoekplatform’ dat niet alleen zoekalgoritmes biedt, maar ook aanvullende software voor de structurering, navigatie, rapportage, personalisatie en aanbeveling van gegevens, en specifieke oplossingen voor onder andere e-commercebedrijven (‘laat me alle digitale camera’s zien van onder de 500 euro met meer dan 6 megapixels en zoomlens’), voor mediabedrijven (wetenschappelijke uitgevers) en voor compliance-toepassingen.
Zoeksoftware wordt steeds belangrijker voor bedrijven, stellen Forrester en Gartner. Medewerkers en klanten van een bedrijf verwachten dezelfde snelheid en eenvoud bij het zoeken naar informatie, documenten en producten als ze van onder andere Google inmiddels gewend zijn, maar dan verantwoord en volledig, omdat een bedrijf daar binnen zijn eigen muren nu eenmaal zeggenschap over heeft. Een ‘platform’, zoals van Autonomy, Endeca, Fast en ook IBM, is voor de wat grotere bedrijven de enige manier om de informatie uit verschillende bestandssystemen, databases en bedrijfsapplicaties te verenigen en bij zoekopdrachten tot zinvolle resultaten te komen.

Advertentiemarktaandeel
FAST heeft nog een nieuw argument bedacht. Mediabedrijven, die veel van de informatie bieden die doorgaans via Google wordt gezocht, zouden met een goed zoekplatform de klanten kunnen verleiden Google links te laten liggen en betere info kunnen bieden over hun artikelen, video’s et cetera. Bijkomend voordeel is dat die bedrijven zo ook een stukje advertentiemarkt­aandeel van Google kunnen terugpakken. “Waarom zou je je adverteerders uitbesteden aan Google en Yahoo?”, vraagt EMEA-VP Michael Hack van FAST zich hardop af.
Maar Google is niet de enige waar bedrijven als FAST – dat jaarlijks zijn omzet met ruim de helft ziet toenemen – zich tegen teweer moeten stellen. De leveranciers van business intelligence, die zich immers al zo lang richten op het vinden van informatie, zien ook de grenzen vervagen. CTO Olstad ziet een groot verschil in aanpak.
“Bedrijven als Business Objects en Cognos werken aan een zoeksysteem, maar gebruiken een architectuur waarin je uiteindelijk zoekt in de metadata van gegevens in een datawarehouse, met legacy-algoritmes uit de BI-wereld. Maar elke vrijdag om drie uur een rapport opleveren is iets heel anders dan voorturend je klanten, partners en medewerkers vooruit willen helpen. Je moet de gebruikers voortdurend in staat stellen uit te maken wat er in zo’n rapportage komt. Maar daarvoor moet je wel ‘search’ promoveren van het niveau van een lijst met links naar een lijst met documenten. Je moet mensen in een gestructureerde omgeving trekken, waarin overigens wel ruimte moet zijn voor ongestructureerde data. Dus business intelligence die is gebaseerd op zoektechnologie en niet andersom.”

Groeimarkt
Analist Ed Cordin van IDC Research heeft de markt voor ‘search & discovery’ vorig jaar met 33 procent zien groeien. De behoeften zijn duidelijk. “Mensen gaan niet automatisch naar de Googles van de wereld, omdat je binnen je bedrijf nu eenmaal snellere, accurate en betere informatie moet hebben.” Dat zoektechnologie een echte groeimarkt is, heeft volgens hem een consequentie: “De database- en BI-leveranciers zullen zich op deze markt gaan manifesteren met overnames.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in