Overslaan en naar de inhoud gaan

VCD groeit stilletjes groter

Snelle groeiers zijn vaak jonge bedrijven. Maar VCD, dat zijn personele omvang vorig jaar met 90 procent zag toenemen tot 380 fte, is al dertig jaar actief. De krachtige groei in 2007 is voornamelijk het gevolg van de overname van Exact-specialist CSS Solutions met zo’n honderd medewerkers. Die overname staat echter niet op zich. In 2007 werd Aucon geacquireerd en in de jaren daarvoor nog een handvol IT-bedrijfjes en bedrijven, waaronder SaaS-leverancier HumanNet met dertig medewerkers.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock


Directeur Sjouke Kuindersma was ruim twee jaar aan het bewind toen hij inzag dat VCD op den duur niet de middelgrote Groningse dienstverlener zou kunnen blijven die het toen al zo’n kwart eeuw was. “Groei is een must voor dit bedrijf. Niet alleen klanten, maar ook leveranciers als HP en Exact willen in toenemende mate zaken doen met een kleine groep relevante partners. Als je niet zorgt dat je daar bijhoort, krijg je het heel moeilijk.”
Kuindersma ambieert met VCD op z’n minst landelijke top 10-posities bij de voor het bedrijf belangrijkste technologieleveranciers en top 3-posities in specifieke marktkolommen als gezondheidszorg (BI, ‘ERP’ en financiële toepassingen), foodretail, automotive retail en education. Om die doelstelling waar te maken, koopt hij systematisch kleine branchegenoten op. Soms in z’n geheel – zoals HumanNet en Aucon – en soms alleen bepaalde activiteiten, zoals de BI-oplossingen van ThinkWise. Het is hem daarbij behalve om schaalgrootte en geografische spreiding ook te doen om functionele diversificatie. Inmiddels kent VCD vijf functioneel gedefinieerde divisies: Business Intelligence, CSS Solutions, HumanNet, InfraSolutions en Software Development. Met deze divisies richt VCD zich op een beperkt aantal marktkolommen, waarbinnen het de beoogde top 3-positie heeft, danwel denkt te kunnen behalen.
De voor VCD waarschijnlijk belangrijkste van deze marktkolommen is de zorgsector, waar het bedrijf ziekenhuizen, GGZ-instellingen, verpleegtehuizen en verzekeraars voorziet van toepassingen in de sfeer van planning, managementinformatie en financiële processen. Met business intelligence-software, maatwerkproducten en een eigen op de zorgsector toegespitste uitwerking van Exact-Financials bereikt VCD inmiddels 58 van de circa 100 ziekenhuisorganisaties die Nederland rijk is.
In het verleden was VCD ook actief met ziekenhuisinformatiesystemen (ZIS), maar die activiteit werd in 2001 verkocht aan de grotere branchegenoot McKesson, dat VCD nu bij zijn ZIS-klanten aanbeveelt als leverancier van financiële software.
Kuindersma wil het wat de zorg betreft niet laten bij ERP en BI. De software development-poot van VCD werkt op het moment onder meer aan een logistieke toepassing voor ziekenhuizen. “Logistiek is erg belangrijk voor ziekenhuizen. Ze kunnen daar nog veel efficiëntievoordelen behalen, maar de softwareproducten die daarvoor nu in de markt zijn, zijn eigenlijk ‘end of life’. Wij springen daar op in met een gloednieuwe eigen ontwikkeling, die we grotendeels in onze eigen vestiging in Bangalore realiseren”, vertelt Kuindersma, die daarmee tevens illustreert hoe de diverse divisies binnen VCD voor elkaar waarde toevoegen.
De software devolpment-tak van VCD, eigenlijk ‘het oude VCD’, moet het traditioneel vooral hebben van maatwerkontwikkeling voor bedrijven in uiteenlopende sectoren als zakelijke dienstverlening, industrie en overheid. Het bedrijf krijgt steeds vaker opdrachten toegespeeld van de deels via acquisities verworven clientèle van andere divisies. Ondanks de gezonde groei en de hoge klanttevredenheid is de software development-divisie toch ook een beetje een ‘zorgenkind’ voor Kuindersma: “Natuurlijk kunnen ook wij niet om India heen. We hebben er zelf geïnvesteerd en zien daar ook belangrijke groeimogelijkheden, maar het stelt wel heel hoge eisen aan de inrichting van de projecten. Om de groeikansen daar te realiseren, zullen we in dat opzicht nog beter moeten worden en meer greep op onze processen moeten realiseren.”
Naast zorg en zakelijke dienstverlening is retail voor VCD een belangrijke marktkolom, waarbinnen het bedrijf zich hoofdzakelijk richt op food (met klanten als Spar, Laurus, diverse regionale supermarktketens) en automotive (met autodealers en -importeurs als opdrachtgevers). Een belangrijke reden om diverse ‘verticals’ als automotive, retail, zorg en education te combineren, is risicospreiding. Zo bleken conjuncturele schommelingen in retail en zorg de afgelopen vijftien jaar ‘vrijwel perfect complementair’. Dat is volgens Kuindersma voor VCD belangrijk om de winstgevendheid doorlopend op peil te houden en werknemers vast te kunnen houden. Dat laatste is wat hem betreft cruciaal voor succes: “Je moet gewoon een aantal toppers in huis hebben. Anders red je het niet. Wat dat betreft maak ik me wel eens zorgen over het opleidingsklimaat in Nederland. Ik zie bij het hoger onderwijs en de universiteiten soms niet de gedrevenheid die mijns inziens noodzakelijk is om effectief de concurrentie aan te gaan met het buitenland. Dat kan voor bedrijven als VCD op termijn echt een probleem worden.”
/r.zaal@sdu.nl

BPO: DBC legt VCD geen windeieren
Een nieuwe, maar goed lopende tak van sport voor VCD was in 2007 het op contractbasis verzorgen van DBC-afhandeling voor ziekenhuizen en GGZ’s. Invoering van de diagnose/behandelcombinaties (DBC’s) dwong afgelopen jaar veel zorginstellingen tot vernieuwing van de software. Veel instellingen blijken die verandering aan te grijpen voor uitbesteding van dit onderdeel van de financiële administratie. Aan de hen vertrouwde leverancier van financiële software voor de zorg. Nadat GGZ Friesland kort voor de zomer als eerste ‘BPO-klant’ met VCD een meerjarig contract tekende voor uitbesteding van de financiële administratie, volgden in de loop van het jaar nog zeven andere instellingen met vergelijkbare opdrachten voor VCD. Deze overeenkomsten hebben als regel een looptijd van vijf jaar.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in