Verkoop Gamecube veert op na prijsverlaging
Nintendo voert met Microsoft (X-Box) en Sony (Playstation 2) een verbeten strijd om de macht op de markt voor spelcomputers. Ook de beide concurrenten hebben de prijzen van hun 'gameconsoles' recentelijk verlaagd om de tegenvallende verkoop aan te wakkeren. Sinds de introductie in Japan in september vorig jaar heeft Nintendo in eigen land en in de Verenigde Staten 3,8 miljoen GameCubes verkocht. Het bedrijf had op een afzet van vier miljoen stuks gerekend. De verkoop van de spelkastjes zelf is voor de fabrikanten toch al geen winstgevende activiteit. De software moet voor de grote inkomstenstroom zorgen. Nintendo heeft tot dusver acht titels beschikbaar voor zijn GameCube en andere leveranciers hebben nog achttien andere spellen ontwikkeld. Die aantallen verbleken bij de ruim 500 titels die al voor de Playstation 2 verkrijgbaar zijn. Het effect van de prijsverlagingen voor de hardware lijkt overigens van korte duur te zijn. Aanvankelijk hadden ook Sony en Microsoft succes met deze maatregel. In de week waarin Nintendo zijn afzet in Japan zag verdrievoudigen, moest Sony echter een daling met 17 procent incasseren. De verkoop van Microsofts X-Box daalde zelfs met ruim 30 procent. (gke)