Verkoop mobieltjes krabbelt overeind
Gartner zegt verschillende ‘grijze’ producten te hebben opengeschroefd die kenmerken van geavanceerde modellen blootlegden.
Een andere opvallende ontwikkeling in het derde kwartaal was de golf van nieuwe toestellen die op de Google-software Android zijn gebaseerd. Gartner verwacht dat binnen open platformen zoals Android steeds meer fragmentatie zal optreden doordat fabrikanten zich willen onderscheiden. Dat heeft al geleid tot leveranciergebonden gebruikersinterfaces bovenop Android, onder meer van HTC en Motorola.
Nokia behield in het derde kwartaal zijn leiderspositie maar moest wel 1,5 procentpunt prijsgeven, terwijl Samsung dichterbij kroop door 2,5 procentpunt te winnen. Nokia kampte volgens Gartner met tekorten aan onderdelen die ook in het vierde kwartaal kunnen doorwerken. Nokia kan het jaar waarschijnlijk getalsmatig toch goed afronden door zijn sterke aanwezigheid in het middensegment.
Samsung had een sterk kwartaal met modellen waarin het vooral in West-Europa en de VS kon scoren. LG Electronics, de nummer 3, deed het in alle regio’s goed maar verkoopt vooral in het middensegment, deels door het ontbreken van smartphones in het assortiment. De grote verliezers waren Motorola en Sony Ericsson, die bijna de helft van hun marktaandeel verloren.
Smartphones vormden in het derde kwartaal het snelst groeiende segment. Gartner rekent erop dat dit in het vierde kwartaal en in 2010 zo blijft. De verkoop nam met 12,3 procent toe tot 41,1 miljoen stuks. Nokia voert hier de lijst aan, gevolgd door Research In Motion (RIM) en Apple. Voor het eerst verkocht de iPhone van Apple in West-Europa beter dan de Blackberry van RIM.
Verkoop mobiele telefoons, derde kwartaal 2009 vs 2008, wereldwijd
Fabrikant | 2009 3e kwartaal (aantal) | 2008 3e kwartaal (aantal) | 2009 3e kwartaal (aandeel) | 2008 3e kwartaal (aandeel) |
Nokia | 113,5 mln | 118,0 mln | 36,7% | 38,2% |
Samsung | 60,6 mln | 52,9 mln | 19,6% | 17,1% |
LG | 31,9 mln | 24,1 mln | 10,3% | 7,8% |
Motorola | 13,9 mln | 24,6 mln | 4,5% | 8,0% |
Sony Ericsson | 13,4 mln | 24,8 mln | 4,3% | 8,1% |
Overigen | 75,6 mln | 64,1 mln | 24,6% | 20,7% |
Totaal | 308,9 mln | 308,5 mln | 100,0% | 100,0% |
Verkoop smartphones, derde kwartaal 2009 vs 2008, wereldwijd
Fabrikant | 2009 3e kwartaal (aantal) | 2008 3e kwartaal (aantal) | 2009 3e kwartaal (aandeel) | 2008 3e kwartaal (aandeel) |
Nokia | 16,2 mln | 15,5 mln | 39,3% | 42,3% |
RIM | 8,5 mln | 5,8 mln | 20,8% | 15,9% |
Apple | 7,0 mln | 4,7 mln | 17,1% | 12,9% |
HTC *) | 2,7 mln | 1,7 mln | 6,5% | 4,5% |
Samsung | 1,3 mln | 1,1 mln | 3,2% | 3,0% |
Overigen | 5,4 mln | 7,8 mln | 13,1% | 21,3% |
Totaal | 41,1 mln | 36,6 mln | 100,0% | 100,0% |
*) Producten die HTC voor derden fabriceert zijn niet meegeteld
Bron: Gartner, november 2009
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee