Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkoop mobieltjes krabbelt overeind

Opvallend in de cijfers van Gartner is dat de grote merken als Nokia, Motorola en Apple steeds meer concurrentie krijgen van aanbieders op de ‘grijze’ markt met fantasienamen als Mokia. Dit fenomeen beperkt zich niet langer tot China. Ook elders in Azië en de landen rond de Stille Oceaan, in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika hebben bekende fabrikanten last van goedkopere namaakproducten. Het betreft niet alleen meer eenvoudige modellen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Gartner zegt verschillende ‘grijze’ producten te hebben opengeschroefd die kenmerken van geavanceerde modellen blootlegden.

Een andere opvallende ontwikkeling in het derde kwartaal was de golf van nieuwe toestellen die op de Google-software Android zijn gebaseerd. Gartner verwacht dat binnen open platformen zoals Android steeds meer fragmentatie zal optreden doordat fabrikanten zich willen onderscheiden. Dat heeft al geleid tot leveranciergebonden gebruikersinterfaces bovenop Android, onder meer van HTC en Motorola.

Nokia behield in het derde kwartaal zijn leiderspositie maar moest wel 1,5 procentpunt prijsgeven, terwijl Samsung dichterbij kroop door 2,5 procentpunt te winnen. Nokia kampte volgens Gartner met tekorten aan onderdelen die ook in het vierde kwartaal kunnen doorwerken. Nokia kan het jaar waarschijnlijk getalsmatig toch goed afronden door zijn sterke aanwezigheid in het middensegment.

Samsung had een sterk kwartaal met modellen waarin het vooral in West-Europa en de VS kon scoren. LG Electronics, de nummer 3, deed het in alle regio’s goed maar verkoopt vooral in het middensegment, deels door het ontbreken van smartphones in het assortiment. De grote verliezers waren Motorola en Sony Ericsson, die bijna de helft van hun marktaandeel verloren.

Smartphones vormden in het derde kwartaal het snelst groeiende segment. Gartner rekent erop dat dit in het vierde kwartaal en in 2010 zo blijft. De verkoop nam met 12,3 procent toe tot 41,1 miljoen stuks. Nokia voert hier de lijst aan, gevolgd door Research In Motion (RIM) en Apple. Voor het eerst verkocht de iPhone van Apple in West-Europa beter dan de Blackberry van RIM.

Verkoop mobiele telefoons, derde kwartaal 2009 vs 2008, wereldwijd

Fabrikant 2009 3e kwartaal (aantal) 2008 3e kwartaal (aantal) 2009 3e kwartaal (aandeel) 2008 3e kwartaal (aandeel)
Nokia 113,5 mln 118,0 mln 36,7% 38,2%
Samsung 60,6 mln 52,9 mln 19,6% 17,1%
LG 31,9 mln 24,1 mln 10,3% 7,8%
Motorola 13,9 mln 24,6 mln 4,5% 8,0%
Sony Ericsson 13,4 mln 24,8 mln 4,3% 8,1%
Overigen 75,6 mln 64,1 mln 24,6% 20,7%
Totaal 308,9 mln 308,5 mln 100,0% 100,0%

Verkoop smartphones, derde kwartaal 2009 vs 2008, wereldwijd

Fabrikant 2009 3e kwartaal (aantal) 2008 3e kwartaal (aantal) 2009 3e kwartaal (aandeel) 2008 3e kwartaal (aandeel)
Nokia 16,2 mln 15,5 mln 39,3% 42,3%
RIM 8,5 mln 5,8 mln 20,8% 15,9%
Apple 7,0 mln 4,7 mln 17,1% 12,9%
HTC *) 2,7 mln 1,7 mln 6,5% 4,5%
Samsung 1,3 mln 1,1 mln 3,2% 3,0%
Overigen 5,4 mln 7,8 mln 13,1% 21,3%
Totaal 41,1 mln 36,6 mln 100,0% 100,0%

*) Producten die HTC voor derden fabriceert zijn niet meegeteld

Bron: Gartner, november 2009

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in