Verkoop thuiswinkels groeit tot 2,5 miljard
De onderzoekers noemen het groeicijfer opvallend ten opzichte van de omzet in de reguliere detailhandel, die vorig jaar juist met 3 procent terugviel als gevolg van de zwakke economie. De groei is volledig terug te voeren op consumentenbestedingen bij webwinkels. Deze zijn met 32 procent toegenomen tot een waarde van 1,2 miljard euro. Het totale marktaandeel van de thuiswinkelbranche is vorig jaar gestegen van 2,7 procent tot 3 procent. Voor niet-voedselproducten ligt het marktaandeel op 5,3 procent, versus 4,4 procent in 2002. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, meent dat het vertrouwen in kopen op afstand vorig jaar verder is toegenomen. Hij schrijft dat mede toe aan de groeiende bekendheid van het consumentenkeurmerk Thuiswinkel Waarborg. Per hoofd van de bevolking is in 2003 gemiddeld voor 154 euro aan producten en diensten geleverd via telefoon, post, internet, 'home shopping'-programma's op de televisie, catalogi en dergelijke. In 2002 bedroeg de omzet 135 euro per inwoner. (gke)