Verlies UPC fors hoger
In vergelijking met het slotkwartaal van 2000 heeft UPC wel aanzienlijk beter gedraaid. Toen bedroeg het bedrijfsresultaat voor rente, belasting en afschrijvingen (ebitda) nog 131 miljoen euro. In het eerste kwartaal is de ebitda verbeterd tot 61 miljoen euro negatief. Het vergelijkbare resultaat een jaar geleden was minus 57,4 miljoen euro. De omzet is afgelopen kwartaal met 67 procent gestegen tot 333 miljoen euro. Gelijktijdig nam het aantal klanten - 'omzet-genererende eenheden' in het UPC-jargon - met 22 procent toe tot 8,5 miljoen. De directie houdt vast aan de omzetdoelstelling voor het hele jaar van 1,4 tot 1,5 miljard euro. Het verlies (ebitda) zal op 200 miljoen euro uitkomen. Telefoondochter Priority Telecom verzesvoudigde de omzet tot 58,9 miljoen euro en de internettak Chello zag de verkoop met 143 procent groeien tot 13,2 miljoen euro. Het aantal internetklanten is vergeleken met het laatste kwartaal van 2000 met 17 procent (65.000 aansluitingen) gegroeid. Verder noteerde UPC 36.000 nieuwe telefoonabonnees. De gemiddelde maandomzet per klant bedroeg 11,50 euro. Het kabelbedrijf verwacht de inkomsten per klant eind dit jaar volgens plan tot 12 euro te hebben verhoogd. (gke) Zie onze eerdere berichtgevingNettoverlies UPC bijna twee miljard euro - 2 april