Overslaan en naar de inhoud gaan

Verlies UPC fors hoger

(herzien) - United Pan-Europe Communications (UPC) is in het eerste kwartaal dieper in de rode cijfers geraakt. Het TV-kabelbedrijf verloor 556 miljoen euro (1,22 miljard gulden). Vorig jaar boekte UPC in de overeenkomstige periode een negatief resultaat van 467,4 miljoen euro. Toch zijn de cijfers iets beter dan financieel analisten hadden voorzien.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

In vergelijking met het slotkwartaal van 2000 heeft UPC wel aanzienlijk beter gedraaid. Toen bedroeg het bedrijfsresultaat voor rente, belasting en afschrijvingen (ebitda) nog 131 miljoen euro. In het eerste kwartaal is de ebitda verbeterd tot 61 miljoen euro negatief. Het vergelijkbare resultaat een jaar geleden was minus 57,4 miljoen euro. De omzet is afgelopen kwartaal met 67 procent gestegen tot 333 miljoen euro. Gelijktijdig nam het aantal klanten - 'omzet-genererende eenheden' in het UPC-jargon - met 22 procent toe tot 8,5 miljoen. De directie houdt vast aan de omzetdoelstelling voor het hele jaar van 1,4 tot 1,5 miljard euro. Het verlies (ebitda) zal op 200 miljoen euro uitkomen. Telefoondochter Priority Telecom verzesvoudigde de omzet tot 58,9 miljoen euro en de internettak Chello zag de verkoop met 143 procent groeien tot 13,2 miljoen euro. Het aantal internetklanten is vergeleken met het laatste kwartaal van 2000 met 17 procent (65.000 aansluitingen) gegroeid. Verder noteerde UPC 36.000 nieuwe telefoonabonnees. De gemiddelde maandomzet per klant bedroeg 11,50 euro. Het kabelbedrijf verwacht de inkomsten per klant eind dit jaar volgens plan tot 12 euro te hebben verhoogd. (gke) Zie onze eerdere berichtgevingNettoverlies UPC bijna twee miljard euro - 2 april

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in